لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۱۳

خامنه‌ای: مسئول انگلیسی بی‌شرمانه می‌گوید ایران تهدید منطقه است


علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، روز شنبه طی یک سخنرانی با اظهار این‌که به باور او «انگلیس از دو قرن پیش، همیشه منبع شر و نکبت برای ملت‌ها در منطقه ما بوده است»، گفت که «آن‌وقت آن مسئول انگلیسی بی‌شرمانه می‌گوید ایران تهدید منطقه است.»

به گزارش خبرگزاری‌های ایلنا و ایسنا، آیت‌الله علی خامنه‌ای روز شنبه ۲۷ آذر، در دیدار شرکت‌کنندگان کنفرانس «وحدت اسلامی» گفت: «در روزهای اخیر انگلیسی‌ها در نهایت بی‌شرمی، ایران مظلوم و عزیز را تهدید منطقه نامیده‌اند اما همه می‌دانند که برخلاف این اتهامات، این انگلیسی‌ها هستند که همیشه منشأ و منبع تهدید و فساد و خطر و نکبت بوده‌اند.»

وی اضافه کرد: «دشمنان حتی اگر ادعای نرمش، و ظاهری آراسته هم داشته باشند، در باطن به تمام معنا، وحشی و خشن هستند و ملت‌ها باید برای مواجهه با این دشمنان بی‌اخلاق، بی‌دین و بی‌انصاف آماده باشند».

در هفته گذشته درگیری لفظی بین مقامات بریتانیا و ایران بالا گرفته و دو کشور سفرای یکدیگر را احضار کرده‌اند.

ترزا می، نخست‌وزیر بریتانیا، روز چهارشنبه ۱۷ آذر، خطاب به شورای همکاری کشورهای خلیج فارس گفته بود که بریتانیا به این کشورها کمک خواهد کرد در برابر «اقدامات ستیزه‌جویانه ایران در منطقه» بایستند.

روز شنبه ۲۰ آذر، نیز نیکلاس هاپتون سفیر بریتانیا در تهران، به وزارت خارجه ایران احضار و «اعتراض شدید» دولت ایران به اظهارات نخست‌وزیر این کشور در نشست شورای همکاری خلیج فارس، به او ابلاغ شده بود.

یک روز بعد نیز وزیر خارجه ایران اظهارات ترزا می را «زیاده‌گویی» توصیف کرده و وزیر دفاع آن را نشانه «ناپختگی» نخست‌وزیر بریتانیا خوانده بود.

روز ۲۵ آذر نیز بوریس جانسون، وزیر خارجه بریتانیا اعلام کرده بود که سفیران ایران و روسیه را به خاطر اوضاع شهر حلب احضار کرده است.

یک روز بعد از این اقدام نیز، وزارت خارجه ایران نیز در اقدامی متقابل کاردار بریتانیا را احضار کرد.

رهبر جمهوری اسلامی سال ۹۳ نیز با «خبیث» خواندن دولت بریتانیا گفته بود که آن کشور، «داعش» و القاعده را «برای مقابله با جمهوری اسلامی و بیداری اسلامی درست کرده‌است.»

پیش از این، آیت الله خامنه‌ای روز جمعه ۲۹ خرداد ۸۸ اعتراض‌ها نسبت به نتایج انتخابات ریاست جمهوری در آن سال را به برخی عوامل داخلی و عناصر خارجی نسبت داده و به‌ویژه از دولت بریتانیا به عنوان «دولت خبیث انگلیس» یاد کرده بود.

در واکنش به این اظهارات آیت الله خامنه‌ای، بریتانیا بلافاصله رسول موحدیان، سفیر ایران در این کشور را احضار کرده‌بود.

انتقاد از «شیعه انگلیسی»

رهبر جمهوری اسلامی در سخنان روز شنبه خود بار دیگر از قدرت‌های جهانی مخالف جمهوری اسلامی با عنوان «مستکبران» یاد کرده و درگیری‌های مسلمانان در قاره‌های آسیا و آفریقا را «از نتایج توطئه‌های تفرقه‌انگیز مستکبران» خوانده و گفت که «سیاست قدیمی انگلیسی‌ها مبنی بر تفرقه بینداز و آقایی کن، در دستور کار جدی دشمنان اسلام قرار دارد.»

او افزود: «در این اوضاع و احوال، شیعه انگلیسی و سنّی آمریکایی مثل دو لبه یک قیچی به آتش‌افروزی و اختلاف‌افکنی مشغولند.»

علی خامنه‌ای توضیح بیشتری در مورد عبارات «شیعه انگلیسی» و «سنّی آمریکایی» نداد؛ وی اما پیش از این در مراسم سالگرد بنیان‌گذار جمهوری اسلامی گفته بود «آن تسننی که آمریکا از آن حمایت کند و آن تشیعی که از مرکز لندن صادر شود، به دنیا، این‌ها مثل هم هستند، هر دو برادران شیطان هستند و هر دو عوامل آمریکا و غرب و استکبار هستند».

برخی نزدیکان رهبر جمهوری اسلامی از آیت‌الله صادق شیرازی، از مراجع تقلید شیعه و هواداران او با عنوان «شیعه انگلیسی» نام می‌برند.

سال ۹۳ وزارت اطلاعات ایران اعلام کرد که دفاتر چندین شبکه ماهواره‌ای را در چهار استان کشور تعطیل کرده است. علت تعطیلی این دفاتر، «اختلاف‌افکنی بین پیروان مذاهب اسلامی» عنوان شده بود.

گفته می‌شود برخی از این شبکه‌های تلویزیونی با آیت‌الله صادق شیرازی از مراجع تقلید شیعه مرتبط بودند.

XS
SM
MD
LG