لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۰۷

با فرمان ترامپ ورود اتباع ایران و شش کشور دیگر به آمريکا ۹۰ روز تعليق شد


دونالد ترامپ، رییس جمهوری آمریکا، روز جمعه فرمانی اجرایی را امضا کرد که گفته می شود بر اساس آن ورود اتباع ایران و شش کشور دیگر به مدت حداقل ۹۰ روز به خاک آمریکا متوقف می‌شود.

عنوان این فرمان اجرایی، «حفاظت از ملت در برابر ورود تروریست های خارجی به آمریکا» است و نسبت به پیش نویسی که پیشتر منتشر شده بود، دارای تغییراتی است. در فرمان اجرایی که روز جمعه امضا شده نام کشورها از ان حذف شده است.

در فرمان اجرایی مدت تعلیق ۹۰ روز اعلام شده است. این در حالی است که در پیش نویس این تعلیق ۳۰ روز بود.

دونالد ترامپ همچنین از وزارت امنیت داخلی خواسته است تا ظرف ۳۰ روز مشخص کند کدام یک از کشورها اطلاعات کافی در خصوص شهروندان متقاضی ویزا ارائه نمی کنند.

به گزارش فاکس نیوز، دونالد ترامپ روز جمعه در محل وزارت دفاع آمریکا، پنتاگون، دو فرمان اجرایی امضا کرده است.

رییس جمهوری آمریکا گفته است: ما تدابیر تازه سختیگرانه‌ای در خصوص گزینش (کسانی که وارد آمریکا می شوند) اتخاذ کردیم تا از ورود تروریست‌های اسلام گرای رادیکال به امریکا جلوگیری کنیم.

دونالد ترامپ تاکید کرده است: ما می خواهیم فقط کسانی را در کشور خود بپذیریم که از کشور ما حمایت می کنند و عمیقا مردم ما رادوست دارند.

واکنش ها به فرمان اجرایی

به دنبال انتشار گزارش‌ها درخصوص فرمان اجرایی دونالد ترامپ توقف موقت ورود شهروندان هفت کشور مسلمان شماری از برندگان جایزه نوبل و چهره‌های برجسته دانشگاهی در آمریکا از این فرمان انتقاد کرده اند.

در این نامه آمده است: این فرمان اجرایی به رهبری آمریکا در عرصه تحقیق و آموزش عالی لطمه می زند. شمارزیادی از محققان کشورهایی که هدف این فرمان اجرایی هستند در مراکز تحقیقاتی آمریکا مشغول به کار هستند.

این نامه اضافه کرده است: تنها از کشور ایران، در سه سال گذشته سه هزار دانشجوی ایرانی از دانشگاه‌های آمریکا در مقطع دکترا فارغ التحصیل شدند.

در همین زمینه، ترانه علیدوستی، هنرپیشه و یکی از بازیگران فیلم فروشنده ساخته اصغر فرهادی، کارگردان سرشناس ایرانی، اعلام کرده در اعتراض به آنچه سیاست‌های مهاجرتی دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا خوانده، در مراسم اسکار شرکت نخواهد کرد.

فیلم فروشنده به عنوان نماینده ایران، یکی از پنج نامزد اصلی دریافت اسکار بهترین فیلم غیر انگلیسی زبان است.

تعلیق پذیرش پناهجویان سوری

طبق این گزارش همچنین پذیرش پناهندگان سوری تا مدت نامحدودی ممنوع خواهد شد، ضمن اینکه برنامه گسترده‌تر پذیرش پناهجویان به مدت ۱۲۰ روز متوقف می‌شود.

به گزارش «ای بی سی » شمار پذیرش پناهجویان در سال ۲۰۱۷در آمریکا از ۱۱۰ هزارپناهجو به ۵۰ هزار پناهجو کاهش می یابد.

برنامه پذیرش پناهجویان بلافاصله پس از حملات یازدهم سپتامبر ۲۰۰۱ متوقف شد و تنها چند ماه بعد دوباره از سر گرفته شد.

ایالات متحده در سال مالی گذشته، ۸۴ هزار و ۹۹۵ پناهنده را پذیرفت که ۱۲ هزار و ۵۸۷ نفر آنها از سوریه بودند. دولت باراک اوباما سقف پذیرش پناهجو در سال مالی جدید را ۱۱۰ هزار نفر تعیین کرده بود.

آقای ترامپ هفته گذشته به تلویزیون «ای‌بی‌سی» گفته بود که این فرمان اجرایی، «ممنوعیتی برای مسلمانان نیست. ولی کشورهایی را در بر می‌گیرد که درگیر اقدامات تروریستی گسترده‌ای هستند... کشور ما به اندازه کافی مشکل دارد، حال مردمی که (به آمریکا) می‌آیند، در بسیاری موارد یا در برخی موارد، به دنبال ویرانی گسترده هستند».

رییس‌جمهوری آمریکا برخی از پناهجویان را افرادی دارای «مقاصد شیطانی» دانست و گفت که «ما این را نمی‌خواهیم. آنها متعلق به گروه حکومت اسلامی هستند. آنها در پوشش کاذب می‌آیند».

لغو ویزای اتریش ۳۰۰ ایرانی

در همین حال خبرگزاری آسوشیتدپرس گزارش داده که موضع دونالد ترامپ درباره پناهجویان، راه ایرانیان برای رسیدن به آمریکا از طریق اتریش را مسدود کرده است.

بر اساس این گزارش، اتریش درهای خود را به روی ۳۰۰ ایرانی غیرمسلمان که امیدوار بودند از این کشور به عنوان پایگاهی برای رفتن به ایالات متحده استفاده کنند بسته است.

به نوشته آسوشیتدپرس، این نخستین تلاطم ناشی از تلاش دولت ترامپ برای کاهش تعداد پذیرش پناهجویان است.

بر اساس یک برنامه ۲۷ ساله که از سوی کنگره برای کمک به یهودیان شوروی سابق تصویب شد، اتریش تا همین اواخر به عنوان مسیر عبوری برای یهودیان، مسیحیان و بهاییان ایرانی عمل می‌کرد که در ایران مورد آزار و اذیت قرار گرفته و برای اقامت در آمریکا تایید می‌شدند.

مقام‌های آمریکایی با این افراد در اتریش مصاحبه می‌کردند چون امکان این کار در ایران وجود نداشت. ولی ایالات متحده در روزهای اخیر طرح موسوم به «برنامه لاتنبرگ برای ایرانی‌ها» را متوقف کرده است. هنوز مشخص نیست این برنامه چه زمانی از سر گرفته می‌شود.

توماس شنول، سخنگوی وزرات امور خارجه اتریش، گفته است کشورش پس از آن این محدودیت را اعمال کرد که «مقام‌های آمریکایی به ما گفتند سفر افراد به ایالات متحده که در قالب این برنامه، از اتریش ویزا گرفته‌اند باید تا مدتی متوقف شود».

XS
SM
MD
LG