لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۲:۳۲

روحانی هیئتی ویژه را مأمور تهیه «گزارش ملی حادثه پلاسکو» کرد


با گذشت بیش از ۱۰ روز از حادثه آتش‌سوزی و ریزش ساختمان پلاسکو در تهران که به کشته شدن ۲۶ تن و زخمی شدن صدها تن دیگر انجامید، حسن روحانی هیئت ویژه‌ای را متشکل از چهره‌های دانشگاهی با تخصص عمران، بیمه، حقوق، و مدیریت شهری، مأمور تهیه گزارشی ملی در این زمینه کرد.

این هیئت ویژه قرار است زیر نظر محمدتقی احمدی، رئیس کنونی دانشگاه تربیت مدرس ایران، فعالیت کند، و در میان اعضای آن از جمله نام فرج‌الله رجبی نماینده کنونی شیراز در مجلس که مدرک مهندسی عمران دارد و سابقه شهرداری شیراز در کارنامه اوست به چشم می‌خورد.

در حکم آقای روحانی خطاب به رئیس دانشگاه تربیت مدرس، هدف از تشکیل این هیئت و تهیه «گزارش ملی» حادثه پلاسکو، در نظر گرفتن تدابیر لازم برای پیشگیری از وقوع حواث مشابه، و تقویت توان کشور در مدیریت بحران ذکر شده است.

این هیئت مأمور شده ظرف دو ماه با «بررسی علل و عوامل وقوع آتش ‏سوزی و فرو ریختن ساختمان»، «نحوه مدیریت محیطی حادثه»، «کیفیت هماهنگی دستگاه‌های مسئول در مدیریت بحران»، «راه‌های پیشگیری از تکرار آن» و «اصلاحات ساختاری و مدیریتی لازم»، گزارشی «دقیق» در این زمینه تهیه و ارائه کند.

ساختمان پلاسکو، در مرکز تهران، روز ۲۸ دی ماه دچار حریق شد، و پس از آن به دلیل انفجارهای متعدد ناشی از این حریق فروریخت.

بر اساس آخرین آمار اعلام شد در این حادثه ۲۶ تن، از جمله ۱۶ آتش‌نشان جان خود را از دست داده‌اند، و ۲۳۵ تن نیز در این حادثه مجروح شده‌اند که از میان آنها ۵۵ تن در بیمارستان بستری شده‌اند.

وقوع این حادثه انتقادهای مختلفی را از نقش دولت، شهرداری تهران، و دستگاه قضایی در عدم پیشگیری لازم در این مورد برانگیخت، و از جمله به نقل از شهردار تهران گزارش شده که شهرداری محدودیت‌هایی در مورد پلمب این ساختمان تجاری داشته است.

در عین حال گزارش‌های توسط آتش‌نشانی و شهرداری تهران حاکی است که در پایتخت ایران تنها ۱۲۰ ساختمان ایمن وجود دارد، که از میان آنها تنها دو ساختمان حائز درجه یک ایمنی هستند، و هیچ ساختمانی حائز درجه ممتاز نیست.

ساختمان ۵۳ ساله پلاسکو، محل فعالیت ۶۰۰ واحد تولیدی و تجاری بود که اشتغال شش درصد افراد در عرصه صنعت پوشاک ایران را فراهم کرده بودند. از این تعداد واحد اقتصادی تنها ۱۶۰ واحد یعنی ۲۵ درصد دارای بیمه بودند.

در عین حال روزنامه شرق هفته گذشته در گزارشی خبر داده بود که اکثر چهار هزار کارگر این مجتمع نیز به دلیل اجباری نبودن بیمه کارگران برای کارگاه‌های زیر ۱۰ نفر، بیمه نبوده‌اند و نمی‌توانند بیمه بیکاری دریافت کنند.

در همین زمینه در روزهای گذشته به نقل از محمد شریعتمداری، معاون اجرایی رئیس‌جمهور ایران، گزارش شده که برای ۷۲۰ تن از شاغلان در ساختمان پلاسکو، بیمه چهار ماهه بیکاری برقرار شده است.

پیش از این علی ربیعی، وزیر کار و رفاه اجتماعی، اعلام کرده که تنها آن گروه از کارگران پلاسکو که بیمه بوده‌اند، بیمه بیکاری دریافت خواهند کرد.

XS
SM
MD
LG