لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۴۵

ترامپ، توافق آمریکا با استرالیا درباره پناهجویان را «احمقانه» خواند


رییس‌جمهوری آمریکا از زمان تصدی این مقام با رهبران روسیه، مکزیک، آلمان، فرانسه و چند کشور دیگر مکالمه تلفنی داشته است.
رییس‌جمهوری آمریکا از زمان تصدی این مقام با رهبران روسیه، مکزیک، آلمان، فرانسه و چند کشور دیگر مکالمه تلفنی داشته است.

دونالد ترامپ، رییس‌جمهوری آمریکا، توافق کشورش در دوره باراک اوباما با استرالیا بر سر موضوع پذیرش پناهجویان را «احمقانه» خواند و بر اساس گزارش برخی رسانه‌ها، گفت‌ و گو با مالکوم ترنبول، نخست وزیر استرالیا را «بدترین تماس تلفنی تاکنون» توصیف کرد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، روزنامه «واشینگتن‌پست» نوشت: آقای ترامپ ذز این گفت و گوی تلفنی، برنامه اسکان پناهجویان در خاک آمریکا را «بدترین توافق تاکنون» توصیف، و استرالیا را متهم کرده است که تلاش می‌کند تا «بمب گذاران بعدی بوستون» را صادر کند.

این گزارش حاکی است که زمان گفت‌وگوی تلفنی این دو رهبر یک ساعت تعیین شده بود ولی ترامپ بعد از ۲۵ دقیقه و در حالی که نخست‌وزیر استرالیا سعی داشت تا موضوع را به بحث سوریه تغییر دهد، تماس تلفنی را کوتاه کرد و به آن پایان داد.

مالکوم ترنبول به خبرنگاران در ملبورن گفت که تماس با ترامپ در تعطیلات آخر هفته صریح و رک بوده است ولی از ارائه جزئیات بیشتر در این زمینه خودداری کرد.

وی اظهار داشت: «من موضع استرالیا را بیان می‌کنم. شغل من دفاع از منافع استرالیا است».

نخست‌وزیر استرالیا حاضر نشد تا گزارش واشینگتن‌پست مبنی بر اینکه آقای ترامپ با عصبانیت گفت‌وگو با او را «بدترین تماس تلفنی تاکنون» خوانده است، تایید کند.

رییس‌جمهوری آمریکا از زمان تصدی این مقام در دو هفته پیش تاکنون با رهبران روسیه، مکزیک، آلمان، فرانسه و چند کشور دیگر مکالمه تلفنی داشته است.

خبرگزاری رویترز به نقل از تحلیلگران سیاسی نوشت که این تنش، بی‌سابقه است و حتی بدتر از مناسبات دشوار بین ریچارد نیکسون، رییس‌جمهوری پیشین آمریکا، با گوخ ویتلام، نخست‌وزیر وقت استرالیا، است که نیروهای استرالیایی را از جنگ ویتنام بیرون کشید.

همزمان که رسانه‌های استرالیا و آمریکا گفت‌وگوی تلفنی این دو رهبر را سرخط خبرهای خود قرار داده بودند، آقای ترامپ در توئیتی نوشت: «آیا باورتان می‌شود؟ دولت اوباما با پذیرش هزاران مهاجر غیرقانونی از استرالیا موافقت کرده بود. چرا؟ من این توافق احمقانه را بررسی می‌کنم.»

موضع‌گیری آقای ترامپ سرنوشت توافق دو کشور را که آبان پارسال برای اسکان ۱۲۵۰ پناهجوی منتظر در جزایر پاپواگینه نو و نائورو در خاک آمریکا به امضاء رسیده بود، را در هاله‌ای از ابهام فرو برده است.

بر اساس این توافق، استرالیا نیز قرار بوده است پناهجویانی از السالوادور، گواتمالا و هندوراس را در خاک خود اسکان دهد.

توافق مبادله پناهجویان در تضاد با فرمان اجرایی هفته گذشته دونالد ترامپ مبنی بر ممنوعیت ورود پناهجویان به خاک آمریکا به مدت ۱۲۰ روز و پناهجویان سوری به صورت «نامحدود» است.

در این فرمان همچنین صدور ویزا برای اتباع هفت کشور ایران، سوریه، عراق، سودان، سومالی، لیبی و یمن به مدت ۹۰ روز ممنوع شده است.

بسیاری از کسانی که در بازداشتگاه‌ها و اردوگاه های استرالیا در جزایر اقیانوس آرام به سر می برند می گویند از «خشونت و آزار و اذیت» در کشورهایی چون عراق، ایران و افغانستان گریخته‌اند.

وضعیت این پناهندگان در این بازداشتگاه ها و اردوگاه ها انتقاد شدید سازمان ملل و سازمان‌های حقوق بشری را به دنبال داشته است.

رویترز نوشت که‌ شان اسپایسر، سخنگوی کاخ سفید، و سفارت آمریکا در استرالیا گفته‌اند که ایالات متحده به این توافق احترام می‌گذارد.اما این خبرگزاری به زمان این تاییدیه اشاره نکرد.

XS
SM
MD
LG