لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۴۲

گفت‌وگوی تلفنی ترامپ و رئیس‌جمهوری اوکراین: «به برقراری صلح در مرزها کمک می‌کنیم»


پترو پوروشنکو، رئیس‌جمهوری اوکراین
پترو پوروشنکو، رئیس‌جمهوری اوکراین

رئیس‌جمهوری ایالات متحده در جریان گفت‌وگویی تلفنی با هم‌تای خود در کی‌یف گفته است «با همکاری اوکراین، روسیه و دیگر طرف‌های دخیل، کمک خواهیم کرد تا صلح در مرزهای (اوکراین و روسیه) برقرار شود».

بنا بر بیانیه صادرشده از سوی کاخ سفید در ۱۶ بهمن ماه، رهبران دو کشور در مورد احتمال دیدار در آینده نزدیک گفت‌وگو کرده‌اند.

پترو پوروشنکو، رئیس‌جمهوری اوکراین، و دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا در مورد «لیبی»، «عزیمت پناهجویان و مهاجران به‌سوی اروپا»، «نشست گروه ۷ در ایتالیا» در ماه مه، که آقای ترامپ قرار است در آن شرکت کند، نیز صحبت کرده‌اند.

بیانیه کاخ سفید می‌گوید رهبران دو کشور بر سر ادامه تلاش‌های مشترک برای مقابله با گروه موسوم به حکومت اسلامی و دیگر گروه‌های تروریستی نیز توافق کرده‌اند.

در بیانیه‌ای که دفتر رئیس‌جمهوری اوکراین صادر کرده، آمده است که دو طرف «بر لزوم برقراری فوری آتش‌بسی کامل» در منطقه، تاکید کرده‌اند.

بنا بر این بیانیه، آقای پوروشنکو از «حمایت قاطع رئیس‌جمهوری ایالات متحده از تمامیت ارضی و استقلال اوکراین» تشکر کرده‌است.

این مکالمه تلفنی در حالی انجام شده است که گزارش‌ها از افزایش خشونت‌ها در مرزهای اوکراین و روسیه حکایت دارند.

طی تنها یک هفته گذشته در جریان درگیری میان نیروهای نظامی اوکراین و شبه‌نظامیان جدایی‌طلبی که از حمایت مسکو برخوردار هستند، دست‌کم ۳۵ نفر کشته شده‌اند.

به گفته رادیو اروپای آزاد/رادیو آزادی، مقام‌های کی‌یف، در مورد احتمال لغو تحریم‌ها علیه روسیه -که به خاطر الحاق شبه‌جزیره کریمه‌ی اوکراین به خاک روسیه و حمایت از شبه‌نظامیان اجرا می‌شوند- ابراز نگرانی کرده‌اند.

دونالد ترامپ در چند مورد، ابراز امیدواری کرده روابط مسکو و واشینگتن بهبود پیدا کند. گفت‌وگوی تلفنی میان او و پوروشنکو یک هفته پس از گفت‌وگوی تلفنی با ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه انجام می‌شود.

پیش از این در ۱۴ بهمن ماه، نیکی هیلی، سفیر آمریکا در سازمان ملل، در نخستین جلسه خود در شورای امنیت، به انتقاد از روسیه پرداخته و تاکید کرده بود تا زمانی که آن کشور شبه‌جزیره کریمه را به اوکراین باز نگرداند، تحریم‌ها علیه مسکو رفع نخواهد شد.

در واکنش به این سخنان، سفیر روسیه در سازمان ملل، با رد گفته‌های خانم هیلی، اظهار داشت «با در نظر گرفتن موضوع مورد بحث و وقایع و حواشی آن، [گفته‌های نیکی هیلی] به‌اندازه کافی دوستانه بود».

از زمان اوج‌گرفتن درگیری و بحران در مرز اوکراین و روسیه، طی نزدیک به سه سال گذشته، دست‌کم ۹۸۰۰ نفر کشته شده‌اند.

XS
SM
MD
LG