لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۷:۱۰

سخنگوی شورای نگهبان خبر حل شدن مشکل رد صلاحیت روحانی را تایید نکرد


دو روز پس از آن که نایب رئیس فراکسیون امید مجلس «از مرتفع شدن مشکل رد صلاحیت» حسن روحانی در انتخابات ریاست جمهوری ۹۶ «با هدایت مقامات عالی‌رتبه نظام» خبر داد،‌ سخنگوی شورای نگهبان گفت چنین خبری صحت ندارد.

عباسعلی کدخدایی، سخنگوی شورای نگهبان، روز سه‌شنبه ۱۹ بهمن در گفت‌و گو با خبرگزاری میزان، وابسته به قوه قضاییه، گفت:«بنده در جریان چنین چیزی{رایزنی مقامات عالی رتبه نظام برای تغییر در روند رد یا تایید صلاحیت کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری سال آینده} نیستم.»

سخنگوی شورای نگهبان با اشاره به اینکه این شورا در فرصتی که دارد، صلاحیت نامزدها را بررسی خواهد کرد افزود: در زمان بررسی صلاحیت‌ها ممکن است اعضای شورای نگهبان «نظرات متعددی داشته باشند ولی نهایتا آنچه اعلام می شود نظر شورای نگهبان است.»

او با تصریح این که این شورا «هنوز نسبت به شرایط احراز به جمع بندی نرسیده است» گفت:« هر وقت درباره شرایط احرازصلاحیت نامزدهای انتخاباتی به نتیجه برسیم ملاک‌هایمان را اعلام خواهیم کرد.»

محمدرضا تابش روز یکشنبه ۱۷ بهمن، به خبرگزاری ایلنا گفته بود که «جنگ روانی شدید» علیه حسن روحانی با هدف نامزد نشدن او در انتخابات ریاست جمهوری آینده انجام می‌شود و ممکن است آقای روحانی «در برابر این هجمه‌ها دوام نیارد و عطای ریاست‌جمهوری را به لقایش ببخشد.»

آقای تابش با اشاره به گفته‌های چند روز قبل سخنگوی شورای نگهبان افزوده بود که «رد صلاحیت رئیس‌جمهور مستقر در آستانه رقابت‌های انتخاباتی دوره بعد، بی‌سابقه است».

او اضافه کرده بود: «حتی اگر برخی اعضای شورای نگهبان چنین قصد و انگیزه‌ای هم داشتند، این مشکل با هدایت مقامات عالی‌رتبه نظام مرتفع شده است.»

نایب رئیس فراکسیون امید مجلس جزئیات بیشتری درباره به گفته او «مرتفع شدن مشکل رد صلاحیت روحانی با هدایت مقامات عالی‌رتبه نظام» بیان نکرده بود.

سایت ها و چهره های سیاسی در ایران در برخی مواقع که امکان نام بردن صریح از رهبر جمهوری اسلامی را ندارند از او با عنوان «یک مقام عالی‌رتبه نظام» نام می‌برند.

پیشتر،‌ عباسعلی کدخدایی اعلام کرده بود که شورای نگهبان همواره صلاحیت رؤسای جمهور «مستقر» را نیز در دوره دوم نامزدی آنان بررسی می‌کند و «هیچ تضمینی» نیست که رئیس‌جمهور «مستقر» دوباره تأیید صلاحیت شود.

۱۰ روز پس از این سخنان نیز نجات‌الله ابراهیمیان، دیگر عضو شورای نگهبان، تأکید کرده بود که از نظر حقوقی فرقی میان رئیس‌جمهور و دیگران نیست، و ممکن است صلاحیت رئیس‌جمهور هم رد شود.

این سخنان واکنش برخی از چهره‌های اصلاح‌طلب را به دنبال داشت و عباس عبدی آن را ناشی از نداشتن «درک درست» از نظام سیاسی ایران دانسته بود.

فیض‌الله عرب‌سرخی، عضو سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی، نیز هدف از مطرح شدن بحث رد صلاحیت حسن روحانی را «تضعیف روحیه اصلاح‌طلبان» دانسته بود.

حسن روحانی روز ۲۸ دی در آخرین مصاحبه مطبوعاتی خود از دادن پاسخ صریح به پرسشی درباره احتمال رد صلاحیتش خودداری کرده و گفته بود که «ما را با شورای نگهبان دعوا نیندازید.»

محمدرضا خاتمی، علی شکوری‌راد و برخی دیگر از چهره‌های شاخص اصلاح‌طلب اعلام کرده‌اند که نامزد اصلاح‌طلبان در انتخابات ریاست جمهوری ۹۶ فقط حسن روحانی است.

در مقابل گروه‌های اصول گرا نیز اعلام کرده‌اند که در انتخابات ریاست جمهوری شرکت خواهند کرد و حزب مؤتلفه اسلامی، مصطفی میرسلیم، وزیر ارشاد در دولت اکبر هاشمی رفسنجانی، را به عنوان نامزد خود معرفی کرده است.

XS
SM
MD
LG