لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۳۶

بشار اسد: از نیروهای آمریکا برای نبرد با تروریسم در سوریه استقبال می‌کنیم


حکومت بشار اسد تمامی گروه‌های مسلح مخالف خود از جمله شورشیان تحت حمایت آمریکا را «تروریست» می‌داند.
حکومت بشار اسد تمامی گروه‌های مسلح مخالف خود از جمله شورشیان تحت حمایت آمریکا را «تروریست» می‌داند.

بشار اسد در بخشی از مصاحبه اخیرش که روز جمعه ۲۲ بهمن منتشر شد گفت از حضور نیروهای آمریکایی در سوریه برای مبارزه با «تروریست‌ها» استقبال می‌کند به شرطی که با حکومت او همکاری کنند و استقلال سوریه را محترم بشمرند.

رییس‌جمهوری سوریه در مصاحبه‌ با شبکه خبری «یاهو» گفت با دونالد ترامپ و هیچ‌یک از مقامات دولت جدید آمریکا تماس مستقیم یا غیرمستقیمی نداشته است.

خبرگزاری آسوشیتدپرس می‌نویسد از مصاحبه بشار اسد چنین بر می‌آید که قصد دارد به رییس‌جمهوری جدید آمریکا پیام بدهد. او از تصمیم دونالد ترامپ برای اولویت دادن به نبرد با تروریسم استقبال کرد و گفت او نیز با این نظر موافق است.

اما حکومت بشار اسد تمامی گروه‌های مسلح مخالف خود از جمله شورشیان تحت حمایت آمریکا را «تروریست» می‌داند.

وی در مورد سیاست دونالد ترامپ گفت: «ما در خصوص این اولویت توافق داریم. موضع ما در سوریه نیز این است که اولویت اصلی مبارزه با تروریسم است».

بشار اسد در اظهار نظرهای خود ائتلاف بین‌المللی به رهبری آمریکا که از سپتامر ۲۰۱۴ حملات هوایی به گروه «خلافت اسلامی » و نیروهای وابسته به القاعده را آغاز کرده و هنوز ادامه می‌دهد، نادیده گرفت.

علاوه بر این مستشاران نظامی آمریکا برای کمک به نیروهای دمکراتیک سوریه که اساسا شامل شبه نظامیان کرد است و در شمال سوریه با گروه «خلافت اسلامی» می‌جنگند، از مدتها پیش در خاک سوریه مستقر شده‌اند.

بشار اسد در بخش دیگری از مصاحبه‌اش گفت: «اگر آمریکا واقعا می‌خواهد با تروریست‌ها مبارزه کند باید از طریق همکاری با حکومت سوریه باشد. ما اینجا هستیم، ما سوری هستیم و این کشور متعلق به ماست و هیچکس، هیچکس مثل ما این کشور را نمی‌شناسد».

«بنابراین شما نمی‌توانید بدون همکاری با مردم و حکومت سوریه تروریسم را شکست دهید».

خبرگزاری آسوشیتدپرس می‌افزاید حکومت سوریه همواره سیاست آمریکا در حمایت از شورشیان و تلاش برای برکناری بشار اسد را محکوم کرده است.

نیروهای شورشی تا سال ۲۰۱۵ موجودیت حکومت سوریه را به شدت تهديد می‌کردند ولی از آن زمان تحت تاثیر دخالت نظامی روسیه تعادل قوا در صحنه جنگ داخلی به نفع حکومت سوریه تغییر کرده است.

بشار اسد در بخش دیگری از مصاحبه خود گفت: «ما روسیه را دعوت کردیم و برخورد آنها با این موضوع واقعی بود. اگر نیت آمریکا نیز واقعی باشد از آنها نیز استقبال می‌کنیم، مثل هر کشور دیگری که می‌خواهد با تروریسم بجنگد و آن را شکست دهد. ما بدون هیچ ملاحظه‌ای این نکته را می‌گوییم».

اما در پاسخ به این سئوال که آیا می‌خواهد آمریکا نیروهایش را به سوریه اعزام کند بشار اسد تاکید کرد که اعزام نیرو کافی نیست و آمریکا باید واقعا به استقلال و تمامیت ارضی سوریه احترام بگذارد.

او افزود: «تمامی این عوامل به ایجاد اعتماد منجر می‌شود و در آن حالت آمریکا می‌تواند نیروهایش را بفرستد. همین حالت در مورد روسیه اتفاق افتاد و مسئله فقط اعزام نیروی مسلح نبود».

بشار اسد در مورد فرمان دونالد ترامپ در زمینه مهاجرت که اتباع سوریه را نیز در بر می‌گیرد اظهار نظری نکرد و گفت اتخاذ چنین تصمیمی «جز اختیارات آمریکا به عنوان یک حکومت است».

ولی به نظر می‌رسد که وی به شکل تلویحی از این تصمیم رییس‌جمهور آمریکا حمایت می‌کند.

او افزود در میان میلیون‌ها پناهجوی سوری که به غرب رفته‌اند «مسلما تروریست‌ها» هم هستند ولی تعداد آنها لزوما «زیاد» نیست.

XS
SM
MD
LG