لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۰۶

تأکید نتانیاهو بر اهمیت دیدار با ترامپ برای «امنیت و جایگاه اسرائیل»


بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، در آستانه سفر به واشینگتن برای دیدار با دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا، تأکید کرده است که «این ملاقات برای امنیت و جایگاه بین‌المللی اسرائیل اهمیت بسیار دارد».

آقای نتانیاهو این سخنان را یکشنبه بیست و چهارم بهمن در نشست وزیران حزب لیکود که او رهبر آن است، و سپس در نشست هفتگی دولت خود در اورشلیم بیان کرد.

کاخ سفید از نخست‌وزیر اسرائیل دعوت کرده است چهارشنبه این هفته، ۲۷ بهمن، با دونالد ترامپ در واشینگتن دیدار کند؛ بدین ترتیب، بعد از نخست‌وزیران بریتانیا و ژاپن و پادشاه اردن، او از اولین رهبران جهان است که به کاخ سفید در دوران ریاست جمهوری دونالد ترامپ دعوت شده است.

رسانه‌های اسرائیل گزارش داده‌اند، پیشاپیشِ سفر آقای نتانیاهو یک هیئت از مقام‌های بلندپایه اسرائیلی با هدایت یوسی کهن، رئیس موساد، در روزهای گذشته در آمریکا در نشست‌هایی با مقام‌های دولت جدید واشینگتن، زمینه موفقیت مذاکرات این هفته میان رهبران اسرائیل و آمریکا را بررسی کرده‌اند.

به گزارش رسانه‌های اسرائیل، آقای نتانیاهو یکشنبه این را نیز گفت که «در آستانه دیدار با رئیس‌جمهور آمریکا، مذاکراتی با مقام‌های نهادهای اطلاعاتی، شورای امنیت ملی و وزارت خارجه اسرائیل انجام داده‌ام».

رون درمر سفیر اسرائیل در آمریکا به رسانه‌های کشورش گفته است، در مذاکرات روزهای گذشته در اسرائیل، مقام‌های بلندپایه نظامی و ستاد مشترک ارتش نیز مشارکت داشته‌اند.

رسانه‌های اسرائیل گزارش داده‌اند، در کنار مسائل مربوط به نزاع اسرائیلی- فلسطینی و شهرک‌سازی‌ها، مهم‌ترین موضوع‌هایی که نتانیاهو با ترامپ مطرح خواهد کرد در ارتباط با ایران خواهد بود.

آقای نتانیاهو به تازگی در یک پیام ویدیویی ویژه برای ایرانیان گفته بود، طرح‌هایی را که در مورد «رژیم ستیزه‌جوی ایران» به ذهنش رسیده، با دونالد ترامپ در میان می‌گذارد.

رسانه‌های اسرائیل گزارش داده‌اند، آقای نتانیاهو از جمله اقدام از طریق شورای امنیت برای رویارویی با برنامه توسعه موشکی ایران را به رئیس‌جمهور آمریکا پیشنهاد می‌کند.

به گزارش رسانه‌های اسرائیل، نخست‌وزیر این کشور همچنین خطر «ادامه حضور نیروهای ایرانی در سوریه» را مطرح و تأکید خواهد کرد که باید پای نیروهای ایران و حزب‌الله از سوریه قطع شود.

تمرکز بر مسائل و «خطرات ناشی از ایران» در ملاقات رهبران اسرائیل و آمریکا در حالی است که در روزهای اخیر تنش لفظی میان تهران و واشینگتن بالا گرفته است.

رئیس‌جمهور آمریکا، مشاور امنیت ملی و نیز وزیر دفاع این کشور در روزهای گذشته به رژیم ایران «هشدار» داده‌اند و آقای ترامپ از جمله خود تأکید کرد که ایران باید «مراقب باشد».

همزمان، دونالد ترامپ در آستانه ملاقات با آقای نتانیاهو، در اولین گفت‌وگو با یک روزنامه اسرائیلی گفت که برجام، توافق «وحشتناک» هسته‌ای میان ایران و قدرت‌های جهانی، را «یک فاجعه برای اسرائیل» می‌داند.

آقای ترامپ به روزنامه «ییسرائل هیوم» («اسرائیل امروز» که طرفدار نتانیاهو است)، یادآور شد که «رژیم ایران حتی در آخرین روزها که باراک اوباما در کاخ سفید بود، وقیح‌تر شد».

او در این نخستین مصاحبه با یک روزنامه اسرائیلی، بعد از در دست گرفتن قدرت در آمریکا، این را نیز گفت که «من همیشه نتانیاهو را دوست داشتم».

دیدار نخست‌وزیر اسرائیل با رئیس‌جمهور آمریکا بعد از هشت سال مناسبات متشنج و گاه بحرانی میان دولت‌های دو کشور انجام می‌شود تا «سرآغاز فصل تازه‌ای از همپیمانی دو کشور» باشد.

نتانیاهو دو ماه پیش از انتخابات ریاست جمهوری آمریکا نیز نیز روز هجدهم آبان در نیویورک با آقای ترامپ که در آن زمان نامزد جمهوریخواهان بود، دیدار کرده بود.

در این میان رسانه‌های اسرائیل گزارش دادند که آقای نتانیاهو نیز یکشنبه ۲۴ بهمن گفته است «من و ترامپ از سال‌های دور یکدیگر را می‌شناسیم و اولین بار است که ملاقات ما در حالی انجام می‌شود که من همچنان نخست‌وزیر هستم و او رئیس‌جمهور شده است».

کاخ سفید در رویه‌ای که در هشت سال ریاست جمهوری باراک اوباما نیز در مورد نخست‌وزیر اسرائیل معمول نبود، از نتانیاهو و هیئت همراه او دعوت کرده تا در اقامتگاه ویژه مهمانان کاخ سفید در «بلرهاوس» حضور داشته باشند؛ در حالی که در دوران اوباما، نتانیاهو در هتل اقامت می‌کرد.

رسانه‌های اسرائیل همچنین گزارش داده‌اند، ملانیا ترامپ بانوی اول آمریکا نیز ملاقات و برنامه‌هایی را برای پذیرایی از سارا نتانیاهو، همسر نخست‌وزیر اسرائیل، ترتیب داده است.

در همین حال رسانه‌های اسرائیلی یادآوری می‌کنند که دولتمردان این کشور به این باور رسیده‌اند که ممکن است دونالد ترامپ نتواند در آینده نزدیک وعده انتقال سفارت آمریکا در اسرائیل از تل‌آویو به اورشلیم را عملی کند.

آقای نتانیاهو خود یکشنبه این را گفت که دونالد ترامپ به اسرائیل «کارت سفید» برای هر چیزی که بخواهد در مورد شهرک‌سازی‌ها انجام دهد، نداده و «کسی نباید فکر کند که هیچ محدودیتی در این زمینه نداریم».

به گزارش تحلیلگران در رسانه‌های اسرائیل، «طعنه» نخست‌وزیر به اظهاراتی بود که نفتالی بنت و ایلت شاکد دو وزیر دولت ائتلافی او، از حزب «خانه یهود» در روزهای گذشته بیان کرده و از نتانیاهو خواسته بودند، در ملاقات با ترامپ برای پیشبرد خانه‌سازی‌ها تلاش کند و حتی عبارت «کشور مستقل فلسطین» را به کار نبرد و گرنه «زلزله سیاسی» رخ می‌دهد.

XS
SM
MD
LG