لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۲۶

ارتش آمریکا می‌گوید جنگنده‌های روسی «به‌طور غیرحرفه‌ای» به یک ناو آمریکایی نزدیک شده‌اند


کاپیتان دنی هرناندز، سخنگوی ستاد فرماندهی ارتش آمریکا در اروپا، گفته‌ این وقایع در ۱۰ فوریه (۲۲ بهمن) رخ داده است
کاپیتان دنی هرناندز، سخنگوی ستاد فرماندهی ارتش آمریکا در اروپا، گفته‌ این وقایع در ۱۰ فوریه (۲۲ بهمن) رخ داده است

ارتش آمریکا می‌گوید جنگنده‌های ارتش روسیه، به‌طور «غیر حرفه‌ای و ناایمن»، در اطراف یک ناوشکن ایالات متحده در دریای سیاه پرواز کرده‌اند. روسیه این گزارش را رد کرده‌است.

کاپیتان دنی هرناندز، سخنگوی ستاد فرماندهی ارتش آمریکا در اروپا، ۲۶ بهمن ماه گفته‌ این وقایع در ۱۰ فوریه (۲۲ بهمن) رخ داده است.

به گفته این مقام پنتاگون، در سه رویداد مجزا، هواپیماهای سوخو-۲۴ ارتش روسیه و یک فروند ایلوشین-۳۸ آن کشور، دخیل بوده‌اند.

کاپیتان هرناندز گفته است ناوشکن پورتر ارتش با همه هواپیماها تماس برقرار کرده، اما پاسخی دریافت نکرده‌است: «این رویدادها نگران‌کننده هستند، چراکه ممکن است به اشتباهات محاسباتی یا سانحه‌ای بیانجامند».

به گفته سخنگوی ستاد فرماندهی ارتش آمریکا در اروپا وقایع مربوط به سوخو-۲۴ها از طرف فرماندهی ناوشکن «غیرحرفه‌ای و ناایمن» توصیف شده، چراکه این جنگنده‌های سرعت زیادی داشته و در ارتفاع کم پرواز می‌کنند. از طرف دیگر ایلوشین-۳۸ نیز به‌شکلی غیرمعمول، در ارتفاع کم، پرواز می‌کرد.

سخنگوی وزارت دفاع روسیه این سخنان را رد کرده‌است. ژنرال ایگور کوناشنکف، گفته است «هیچ واقعه‌ای از این دست، در ارتباط با پرواز جنگنده‌های روسیه در نزدیکی ناوشکن آمریکایی در دریای سیاه، در ۱۰ فوریه رخ نداده است».

پیش از این در سال گذشته مقام‌های ایالات متحده و کشورهای اروپایی از وقایع مشابهی خبر داده بودند. این نخستین بار از زمان ریاست‌جمهوری دونالد ترامپ است که گزارشی در این مورد از طرف وزارت دفاع آمریکا منتشر می‌شود.

XS
SM
MD
LG