لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۵۱

واکنش ایران به گزارشگر ویژه سازمان ملل: «خدشه بر اصل بی‌طرفی و حرفه‌ای‌گری»


سخنگوی وزارت خارجه ایران گزارش اخیر گزارشگر ویژه حقوق بشر سازمان ملل متحد را «سیاسی و غیرمنصفانه» و «مبتنی بر مجموعه‌ای از اطلاعات نادرست و پیش‌داوری‌های ناصواب» خوانده و آن را محکوم کرد.

به گزارش خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی، ایرنا، بهرام قاسمی، سخنگوی این وزارتخانه، روز پنج‌شنبه، ۱۹ اسفند، تاکید کرد که جمهوری اسلامی در عین حال که تعیین گزارشگر ویژه حقوق بشر برای ایران را «غیرموجّه، بی‌معنا و غیر سازنده» می داند، پیش از انتشار گزارش عاصمه جهانگیر «پاسخ مفصل و مستدلی» درباره موضوعات مطرح شده در اختیار وی قرار داده است.

وی اعلام کرد که پاسخ ایران در گزارش اخیر خانم جهانگیر «کاملا نادیده گرفته شده که این مسئله اصل بی‌طرفی و حرفه‌ای‌گری گزارشگر را خدشه‌دار می سازد».

آقای قاسمی مدعی شد که این گزارش مانند گزارش‌های قبلی «مبتنی بر مجموعه ای از اطلاعات نادرست و پیش‌داوری‌های ناصواب در خصوص وضعیت حقوق بشر ایران» است و «با اتکا بر منابع غیر معتبر تهیه شده است».

عاصمه جهانگیر، گزارشگر ویژه حقوق بشر سازمان ملل متحد در امور ایران، در نخستین گزارش خود تصریح کرد که بهبودی در کارنامه حقوق بشر ایران حاصل نشده است و محدودیت آزادی بیان و تبعیض علیه زنان و اقلیت‌های دینی همچنان ادامه دارد.

خانم عاصمه جهانگیر سال گذشته جانشین احمد شهید، گزارشگر ویژه حقوق بشر سازمان ملل متحد در امور ایران، شد.

سخنگوی وزارت خارجه ایران در سخنان خود همچنین هدف از این گزارش را «سیاه‌نمایی وضعیت حقوق بشر جمهوری اسلامی» دانسته و بدون ذکر نام گفت که بسیاری از کشورهای «بانی و حامی» این قطعنامه «از مشکلات و معضلات بی‌شمار حقوق بشری رنج می برند و از کارنامه سیاه و غیرانسانی حقوق بشری برخوردارند».

آقای قاسمی در پایان سخنان خود تاکید کرد: «بهره‌گیری از رویکرد سیاسی و گزینشی به‌ویژه وقتی به صورت همزمان، جامعه جهانی شاهد نادیده گرفتن موارد نقض فاحش حقوق بشر توسط برخی دیگر از کشورها و گروه های تروریستی مورد حمایت آنها می‌باشد، نتیجه‌ای جز تضعیف حقوق بشر در سطح جهانی در پی نخواهد داشت».

اشاره آقای قاسمی به نادیده گرفته شدن «نقض فاحش حقوق بشر توسط برخی دیگر از کشورها و گروه های تروریستی مورد حمایت آنها» می‌تواند به کشورهایی نظیر عربستان سعودی و آمریکا باشد.

مقامات جمهوری اسلامی پیش از این بارها نهادهای بین‌المللی مدافع حقوق بشر را متهم کرده اند که نقض حقوق بشر در کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس را «نادیده می گیرند» و با جمهوری اسلامی برخوردی «سیاسی» دارند.

خانم جهانگیر روز ۲۰ دی‌ماه نیز در گزارشی با اشاره به وضعیت زندانیان عقیدتی و سیاسی در حال اعتصاب غذا در ایران، از جمهوری اسلامی ایران خواسته بود، هر چه سریع ‌تر و بدون هیچ پیش‌شرطی تمامی زندانیانی را که غیرقانونی بازداشت شده‌اند آزاد کند.

محمدجواد لاریجانی، دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضائیه، روز دوشنبه، چهارم بهمن، در نامه‌ای خطاب به رعد زید الحسین٬ کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد، این گزارش را «غیر‌حرفه‌ای» و «تماماً نادرست، ناموجّه و ناامیدکننده» دانسته بود

عاصمه جهانگیر متولد شهر لاهور در پاکستان است و از فعالان قدیمی حقوق بشر در پاکستان و بنیانگذار کمیسیون حقوق بشر این کشور به شمار می‌آید.

خانم جهانگیر از سال ۲۰۰۴ تا ۲۰۱۰ میلادی گزارشگر ویژه سازمان ملل متحد در آزادی ادیان و عقاید بود.

پیش از او، احمد شهید در سال ۲۰۱۱ به عنوان گزارشگر ویژه سازمان ملل متحد در امور حقوق بشر ایران منصوب شد. جمهوری اسلامی همواره گزارش‌های آقای شهید را نیز «سیاسی» و عاری از واقعیت می‌خواند و هرگز به او اجازه سفر به ایران را نداد.

جمهوری اسلامی همچنین اعلام کرده که تعیین گزارشگر ویژه حقوق بشر برای ایران را «به رسمیت نمی شناسد».

XS
SM
MD
LG