لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۵۲

موج تازه نکوهش کنفرانس هولوکاست در تهران


بن کی مون دبیر کل جدید سازمان ملل متحد
بن کی مون دبیر کل جدید سازمان ملل متحد



دبيرکل جديد سازمان ملل متحد در نخستين کنفرانس خبری پس از ادای سوگند، همايش «هولوکاست: چشم انداز جهانی» در تهران را محکوم کرد.


دبيرکل جديد سازمان ملل ، در نخستين کنفرانس خبری که روزپنجشنبه پس از ادای سوگند دربرابر مجمع عمومی سازمان ملل متحد برگزار کرد، همايش «هولوکاست: چشم انداز جهانی» را که روزهای دوشنبه و سه شنبه، ۲۰ و ۲۱ آذر، در تهران برگزار شد، محکوم کرد.


تندترين پاسخ بن کی-مون که به نرم گويی و نرم خويی شهره است، به پرسشی بود درباره سخنان رييس جمهوری اسلامی ايران درباره واقعه هولوکاست.


محمود احمدی نژاد واقعه هولو کاست را «افسانه» خوانده و اسرائيل را غده ای در خاورميانه ناميده که بايد از عرصه جهان محو شود.


بن کی-مون گفت:« انکار واقعيت های تاريخی، بويژه درمورد موضوع مهمی چون هولوکاست، به هيچ وجه قابل قبول نيست. دعوت به نابودی دولت ها و ملت ها نيز به هيچ وجه قابل قبول نيست».


او افزود:« ميل دارم همه اعضای جامعه بين المللی، چه در گفتار و چه در کردار، به اين اصل اساسی احترام بگذارند.»


تندترين پاسخ بن کی-مون که به نرم گويی و نرم خويی شهره است، به پرسشی بود درباره سخنان رييس جمهوری اسلامی ايران درباره واقعه هولوکاست

سخنان دبيرکل جديد سازمان ملل دو روز پس از پايان کنفرانس دوروزه بررسی هولوکاست، چشم اندازی جهانی ايراد می شد.


اين کنفرانس خشم جامعه جهانی را برانگيخت و نه تنها منتقدان جمهوری اسلامی ايران، بلکه دوستان آن نيز نتوانستند از آن حمايت کنند.


سوای دولت ها، بسياری ازجوامع يهوديان و مدافعان حقوق بشردر جهان و در ايران، به آن اعتراض کرده اند.


جان بولتون، نماينده پيشين آمريکا درسازمان ملل همراه با نمايندگان پيشين کانادا و اسرائيل خواستار محاکمه محمود احمدی نژاد در دادگاه جنايی بين المللی سازمان ملل به اتهام تشويق به نسل کشی و دعوت به نابودی اسرائيل شد.


دور گولد، نماينده پيشين اسرائيل در سازمان ملل، با پيش کشيدن سياست هسته ای ايران، در صحت گفته های مقامات ايران درمورد صلح اميز بودن برنامه اتمی جمهوری اسلامی ترديد کرد و گفت :« احمدی نژاد گمان می کند که با متقاعد کردن حتی بخشی از جهان به رد هولوکاست، می تواند دست به هولوکاستی ديگر بزند».


او سخنان رييس جمهوری ايران را نقض کامل مفاد کنوانسيون نسل کشی سازمان ملل (۱۹۴۸) دانست.
ايروين کاتلر، وزير دادگستری و دادستان کل پيشين کانادا نفی هولو کاست را تهديدی نه تنها برای اسرائيل، که برای صلح و امنيت شمرد.


جان بولتون، نماينده پيشين آمريکا درسازمان ملل خواستار محاکمه محمود احمدی نژاد در دادگاه جنايی بين المللی سازمان ملل به اتهام تشويق به نسل کشی و دعوت به نابودی اسرائيل شد

روسيه که در برنامه اتمی ايران از جمهوری اسلامی حمايت می کند، نيز مخالفت خود را با اين کنفرانس اعلام کرد. سخنگوی وزارت خارجه روسيه گفت مسکو قاطعانه ازنظر مجمع عمومی سازمان ملل در نپذيرفتن هرگونه "«نفی هولوکاست» حمايت می کند.


روسيه اين کنفرانس را «تحريف تاريخ»، و «تلاش برای پنهان کردن حقيقت» درباره کشتار يهوديان به دست نازی ها شمرد و تاکيد کرد که روسيه خود در تهيه قطع نامه سازمان ملل برای تعيين روز ۲۷ ژانويه به عنوان «روز جهانی گرامی داشت قربانيان هولو کاست» شرکت داشته است.


ميخائيل کامنين گفت روسيه تلاش های مقام های ايران را برای به زير سؤال بردن حق موجوديت اسرائيل و نفی هولوکاست محکوم می کند.


بشار اسد، رئيس جمهوری سوريه و نزديک ترين دوست جمهوری اسلامی نيز امروز در رم، در پاسخ به پرسشی در باره هولوکاست از دادن پاسخ مستقيم طفره رفت، اما به طور ضمنی وقوع آن را تاييد کرد. او گفت: «ببينيد، غرب عقده هولوکاست دارد. اما ما عقده نداريم. چون ما آن را انجام نداده ايم.»


آخرين اقدام در اين زمينه بيانيه ۲۵ کشور عضو اتحاديه اروپا بود که روز جمعه در پايان نشستی در بروکسل منتشر کدند. دراين بيانيه رهبران اروپايی به محمود احمدی نژاد هشدار داده اند که با سياست های خود- از جمله در مورد نفی هولوکاست و دعوت به نابودی اسرائيل - بر ثبات خاورميانه « تأثيری منفی» می گذارد.


در يک سال گذشته، پس از روی کارآمدن احمدی نژاد و بی اعتنايی دولت او به خواست جامعه بين المللی برای تعليق برنامه اتمی جمهوری اسلامی، مناسبات اتحاديه اروپا با تهران رو به تيرگی گذاشته است.
رهبران اروپا در اين بيانيه از ايران خواسته اند:« نقشی مسئولانه در منطقه بر عهده گيرد».


از زمان روی کار آمدن محمود احمدی نژاد، مناسبات ایران و اتحادیه اروپا رو به تیرگی گذاشته است

با اين حال برگزاری همايش هولوکاست اين مناسبات را تيره تر کرده است تا جايی که اروپا در هشداری ديگر آينده روابط با تهران را به گام بعدی ايران منوط دانسته است.:« اتحاديه اروپا هرگونه نفی واقعيت تاريخی هولوکاست را، چه به تمامی و چه به صورت بخشی از آن را محکوم می کند و قاطعانه همه زمينه چينی ها، فرضيه ها و هدف های کنفرانس هولوکاست را رد می کند.»


سران اروپا در عين حال «نگرانی عميق» خود را درمورد « تهديدهای ايران عليه اسرائيل و تداوم نقض حقوق بشر و آزادی های سياسی شهروندان ايران» ابراز داشته اند.


سخنان ديروز بن کی- مون، دبيرکل جديد سازمان ملل، هم زمان بود با ديدار محمود احمدی نژاد با خاخام های يهودی ضد اسرائيلی که در همايش هولوکاست شرکت کرده بودند. احمدی نژاد در اين ديدار بار ديگر تأکيد کرد که:« قدرت های بزرگ بايد بساط رژيم اسرائيل را جمع کنند.»


او ريشه مشکلات جهان را در «پابند نبودن رهبران اسرائيل و غرب به ميانی دينی» دانست و خواستار تشکيل جبهه متحد پيروان اديان الهی دربرابر آنان شد.


سخنان روز پنجشنبه دبيرکل جديد سازمان ملل، هم چنين با سخنان دبيرکل بنياد تازه ای در تهران نيز هم زمان بود: بنياد جهانی بررسی هولوکاست ، که محمدعلی رامين ، دبيرکل آن به خبرگزاری ايرنا گفته است اين بنياد با اتفاق آرای شرکت کنندگان در همايش هولوکاست موجوديت يافته و «جذب نيروهای جديد» از جمله وظايف آن است.



XS
SM
MD
LG