لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۱۶

درخواست مجازات مرگ برای سه متهم انفجار شیراز


با بررسی کیفرخواست علیه سه متهم به طرح‌ریزی و اجرای انفجار حسینیه رهپویان وصال در شیراز، روز شنبه نماینده دادستان برای این سه متهم تقاضای اعدام کرد.


انفجار در حسینیه رهپویان وصال شیراز که در تاریخ ۲۴ فروردین سال ۸۷ رخ داد، ۱۴ کشته و بیش از ۲۰۰ مجروح بر جای گذاشته بود.


محسن اسلامیان ۲۱ ساله، علی اصغر پشتر ۲۰ و روزبه یحیی‌زاده ۳۲ ساله، هر سه اهل شیراز، متهمان اصلی این حادثه هستند که روز شنبه دادگاه رسیدگی‌کننده در تهران به بررسی موارد اتهامی آنها پرداخت.


خبرگزاری‌های ایران روز شنبه در گزارشی از جلسه دادگاه رسیدگی‌کننده، موارد عمده اتهامی این سه تن را ا«فساد فی‌الارض از طریق عضویت در یک انجمن تروریستی خارج از کشور، همکاری با گروهک‌های محارب، اقدام جهت براندازی حکومت اسلامی، مشارکت در انفجار حسینه شیراز و مشارکت در طراحی انفجار در سایر نقاط کشور»، اعلام کردند.


بر اساس گزارش خبرگزاری‌ها، انفجار حسینه ره‌پویان وصال در شیراز، هفت متهم دارد که جلسه روز شنبه برای رسیدگی اتهامات سه متهم اصلی این انفجار، با حضور وکلای تسخیری متهمان برگزار شده است.


علی‌اکبر حیدری‌فر، نماینده دادستان عمومی و انقلاب تهران، در بیان کیفرخواست متهمان، انفجار شیراز را یکی از مرگبارترین اقدامات تروریستی اخیر در ایران خواند و گفت: «از دادگاه تقاضای صدور حکم اعدام به صورت علنی در محل حسینیه رهپویان وصال شیراز برای متهمان را دارم.»


آقای حیدری‌فر در تشریح چگونگی اجرای انفجار شیراز و نیز انفجارهای دیگری که توسط متهمان در دست اجرا بوده است، گفت که متهمان از یک عامل آمریکایی به نام جمشید برای این اقدامات دستور گرفته و پس از انفجار شیراز نیز وی را از ماجرا مطلع کرده‌اند.


نماینده دادستان همچنین در تشریح روند این پرونده از متهم دیگری با نام مجید راستگو نام برد که عامل کار گذاشتن بمب در حسینیه شیراز بود ولی پس از اقدام نا فرجام به یک انفجار دیگر در ۲۴ مردادماه، دستگیر شده و در ساعات اولیه دستگیری به وسیله سیانور خودکشی می‌کند.


دادگاه بررسی‌کننده هنوز حکمی در ارتباط با این متهمان صادر نکرده است اما قاضی صلواتی، گفته‌است که پس از استماع آخرین دفاع، دادگاه ظرف یک هفته رأی نهایی در مورد متهمان را صادر خواهد کرد.


«پرونده همچنان مفتوح است»


نماینده دادستان در جلسه دادگاه همچنین متهمان را مرتبط با انجمن پادشاهی ایران معرفی کرد و گفت که در این پرونده رسیدگی به اتهامات سایر همدستان متهمان در دست اقدام تحقیقاتی و تعقیبی است.


انفجار در حسینیه ره‌پویان وصال شیراز که در تاریخ ۲۴ فروردین سال ۸۷ رخ داد، ۱۴ کشته و بیش از ۲۰۰ مجروح بر جای گذاشته بود

آقای حیدری‌فر گفت که درخصوص جرایم انتسابی افراد با هویت مستعار یا واقعی «فرود فولادوند» یا «فتح‌الله منوچهری» و «جمشید» که همگی مقیم خارج از کشور در کشورهای آمریکا و انگلیس که «از اعضای اولیه و اصلی انجمن ملحد پادشاهی ایران هستند» و نهایتاً «هر فرد حقیقی یا حقوقی عضو یا حمایت‌کننده و هوادار انجمن تروریستی پادشاهی ایران و شبکه‌های مرتبط»، پرونده مفتوح است.


گرچه در گزارش‌های رسمی اولیه در زمان وقوع انفجار در شیراز «هرگونه خرابکاری و اقدام ضد امنیتی در این حادثه» رد شد و دلیل این انفجار، ادوات بر جای مانده از نمایشگاه دفاع مقدس در این حسینیه اعلام شد، اما پس از آن مقامات جمهوری اسلامی، این انفجار را ایالات متحده، اسرائیل و بریتانیا نسبت دادند.


وزیر اطلاعات ایران در اردیبهشت ماه با اعلام دستگیری شش مظنون به دست داشتن در انفجار شیراز، گفته بود که عاملان این انفجار کسانی هستند که «به اسم سلطنت طلبی» به حمایت از « کشورهایی که داعیه حقوق بشر و دفاع از حقوق ملت‌ها و ضد تروریسم را دارند» دست به این اقدام زده‌اند.


غلامحسین محسنی اژه‌ای گفته بود:« این گروه تروریستی با کشورهای آمریکا و انگلیس ارتباط داشته و پیش از این نیز از طریق وزارت امور خارجه به آن کشورها اعلام شده بود اما نه تنها هیچ اقدامی در جلوگیری از اعمال تروریستی آنها صورت نگرفت بلکه حمایت نیز شدند».


پس از آن در اواخر اردیبهشت ماه سخنگوی قوه قضاییه ایران نیز در اردیبهشت ماه ۸۷ با اعلام دستگیری ۱۲ نفر در ارتباط با حادثه بمبگذاری حسینیه‌ای در شیراز از طرح شکایت بین‌المللی علیه بریتانیا و آمریکا خبر داد.


XS
SM
MD
LG