لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۵۸

«خشونت علیه زنان هنوز مسأله‌ای رایج و حاد است»


امروز سه‌شنبه ۲۵ نوامبر مطابق با پنجم آذرماه طبق بیانیه مجمع عمومی سازمان ملل در سال ۱۹۹۹ به عنوان «روز جهانی حذف خشونت علیه زنان» ثبت شده است.


به گفته کمیسر حقوق بشر سازمان ملل، با گذشت ۹ سال از زمان صدور بیانیه سازمان ملل و نام‌گذاری این روز جهانی خشونت هنوز در سراسر دنیا مسئله‌ای رایج و حاد است.


نوی پیلای در بیانیه‌ای که به مناسبت «روز جهانی حذف خشونت علیه زنان» صادر کرده نوشته است: «این مسأله در مناطق پرکشمکشی چون کنگو بسیار شایع است و حکومت‌ها هم یا قادر به مجازات افراد مسئول نیستند یا تمایلی به این کار ندارند.»


بان کی-مون، دبیرکل سازمان ملل، نیز در پیامی به همین مناسبت ضمن دعوت مردم جهان به تلاش برای پایان دادن به خشونت علیه زنان می‌گوید: «موارد نقض حقوق بشر علیه زنان فقط به زن‌ها لطمه نمی‌زند، بلکه امکانات توسعه و برقراری صلح و امنیت در جوامع را تضعیف می‌کند.»


خشونت به هر شکل خود همان قدر از زنان بین ۱۵ و ۴۴ سال قربانی می‌گیرد که سرطان آنها را از پای درمی‌آورد.


طبق آمارهای سازمان ملل، از هر سه زن در سراسر جهان حداقل یک زن در طول عمر خود معمولا توسط آشنایان خود مورد آزار و اذیت فیزیکی و جنسی یا شیوه‌های دیگر سوء‌استفاده قرار می‌گیرد. در واقع خشونت به هر شکل خود همان قدر از زنان بین ۱۵ و ۴۴ سال قربانی می‌گیرد که سرطان آنها را از پای درمی‌آورد.


اما به گفته خانم پیلای که خود زاده آفریقای جنوبی است این معضل در هیچ جای دنیا به اندازه شرق کشور کنگو حاد و دلخراش نیست.


او می‌گوید: «در ده سال گذشته صدها هزار زن در این کشور قربانی تجاوز جنسی، آزار و اذیت، و بردگی شده یا کشته شده‌اند، اما تاکنون کسی به دلیل این جرایم مجازات نشده است.»


مدیر حقوق بشر سازمان ملل معتقد است خشونت علیه زنان فقط در این نوع مناطق پرکشمکش رایج نیست. بلکه در کشورها و فرهنگ‌هایی هم که زنان هنوز شهروند درجه دو به حساب می‌آیند این مسئله هر روز خود را به رخ می‌کشد.


خانم پیلای می‌گوید: «در برخی از کشورها مردها خوب می‌دانند و خیال‌شان راحت است که اگر زن یا دختر خود را کتک بزنند و در برخی از موارد حتی به قتل برسانند، به دادگاه نخواهند رفت.»


«موارد نقض حقوق بشر علیه زنان فقط به زن‌ها لطمه نمی‌زند، بلکه امکانات توسعه و برقراری صلح و امنیت در جوامع را تضعیف می‌کند.»
دبیرکل سازمان ملل


به گزارش سازمان جهانی بهداشت، در کشورهایی که تحقیقاتی جامع و قابل اعتماد انجام شده، نتایج این تحقیقات نشان می‌دهد که بین ۱۰ تا ۵۰ درصد زنان توسط همسر یا دوست‌پسر خود مورد آزار و اذیت فیزیکی قرار گرفته‌اند.


بر اساس این گزارش که اوایل سال جاری منتشر شد،‌ اکثر آزار و اذیت‌های جنسی و فیزیکی به بارداری‌های دشوار یا سقط جنین، اختلالات گوارشی، و انواع دردهای مزمن منجر می‌شوند.


در گزارش سازمان جهانی بهداشت همچنین آمده است که زنانی که مورد آزار و اذیت قرار می‌گیرند سه برابر زنان دیگر به خودکشی تمایل دارند و از هر چهار نفر آنها حداقل یک نفر دست به خودکشی زده است.
XS
SM
MD
LG