لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۳۴

سه متهم انفجار شیراز به اعدام محکوم شدند


شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب تهران سه متهم این پرونده را «محارب و مفسد فى‌الارض» شناخته و آنها را به اعدام محکوم کرده است. عکس از (IRNA)
شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب تهران سه متهم این پرونده را «محارب و مفسد فى‌الارض» شناخته و آنها را به اعدام محکوم کرده است. عکس از (IRNA)

یکی از مقام‌های قضایی ایران گفته است برای سه متهم حادثه انفجار فروردین سال جاری، در یک حسینیه شیراز، حکم اعدام صادر شده است.


یک هفته پس از برگزاری جلسه دادگاه متهمان انفجار حسینیه وابسته به کانون رهپویان وصال شیراز، علی‌اکبر حیدری‌فر، نماینده دادستان تهران، گفت که شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب تهران سه متهم این پرونده را «محارب و مفسد فى‌الارض» شناخته و آنها را به اعدام محکوم کرده است.


آقای حیدری‌فر، که به نمایندگی از دادستان تهران در جریان محاکمه خواستار حکم اعدام برای متهمان شده بود، در گفت‌وگویی با روزنامه کیهان، که روز شنبه منتشر شد، گفت: «هيئت قضایى پس از انجام شور، متهمان: محسن، على‌اصغر و روزبه را به اعدام محکوم کرد.»


نماینده دادستان تهران همچنین گفته است این حکم براى تاييد به ديوان عالى کشور ارسال شده و اين متهمان بزودى در شيراز به دار آويخته خواهند شد.


جلسه محاکمه متهمان پرونده انفجار شیراز شنبه گذشته، دوم آذر، در شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب تهران برگزار شد.


محسن اسلامیان ۲۱ ساله، علی‌اصغر پشتر ۲۰ ساله (هر دو دانشجو) و روزبه یحیی‌زاده ۳۲ ساله، سه متهمی هستند که نماینده دادستان تهران آنها را به «فساد فی‌الارض از طریق عضویت در یک انجمن تروریستی خارج از کشور»، «همکاری با گروهک‌های محارب»، «اقدام جهت براندازی حکومت اسلامی»، «مشارکت در انفجار حسینه شیراز» و «مشارکت در طراحی انفجار در سایر نقاط کشور » متهم کرد.


این سه نفر به عنوان «عوامل انفجار» ۲۴ فروردین سال جاری در حسینیه رهپویان شیراز معرفی شده‌اند.


انفجار در حسینیه وابسته به کانون رهپویان وصال شیراز ۱۴ کشته و بیش از ۲۰۰ زخمی بر جای گذاشت.


یک روز پس از انفجار علی معیدی، فرمانده نیروی انتظامی استان فارس، به خبرگزاری فارس گفته بود انفجار «عمدی وخرابكاری نبوده است» و احتمال داده بود که علت اصلی انفجار «مهمات باقی‌مانده از نمایشگاهی در رابطه با دفاع مقدس، که چندی پیش در همین محل برپا شده بود» باشد.


اما کمتر از یک ماه بعد،‌ مصطفی پورمحمدی، وزیر کشور وقت در دیدار با خانواده قربانیان این انفجار اعلام کرد که «علت انفجار بمب‌گذاری بوده است».


ساعتی بعد نیز غلامحسین محسنی اژه‌ای، وزیر اطلاعات ایران، از دستگیری شش نفر به عنوان «عوامل بمب‌گذاری» خبر داد.


«خودکشی متهم اصلی»


شنبه گذشته، در جریان رسیدگی به این پرونده در شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب تهران، نماینده دادستان تهران ضمن درخواست اعدام برای سه نفر از متهمان، گفت که «عامل اصلی بمب گذاری» در حسینیه رهپویان شیراز شخصی «به نام مجید راستگو بوده که پس از دستگیری، با قرص سیانور خودکشی کرده است».


اما یک روز بعد، حجت‌الاسلام انجوی‌نژاد، رییس کانون رهپویان وصال شیراز، در گفت‌وگو با خبرگزاری ایسنا، نسبت به خبر خودکشی ابراز تردید کرد و گفت: این موضوع «بسيار سوال برانگيز است و شباهاتی با زمان‌های اول انقلاب دارد».


به گفته مقام‌های قضایی جمهوری اسلامی، این پرونده در مجموع هفت متهم دارد. علی‌اکبر حیدری‌فر، نماینده دادستان تهران، نیز به روزنامه کیهان گفته است سایر متهمان «در آينده نزديک» محاکمه خواهند شد.


XS
SM
MD
LG