لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۳۸

پژوهشگر زندانی در ایران دچار «مشکلات متعدد جسمی» شده است


احمدرضا جلالی، پزشک و پژوهشگر ساکن سوئد، پنجم اردیبهشت ۱۳۹۵ در تهران بازداشت شد و از آن هنگام تاکنون در زندان اوین به سر می‌برد.
احمدرضا جلالی، پزشک و پژوهشگر ساکن سوئد، پنجم اردیبهشت ۱۳۹۵ در تهران بازداشت شد و از آن هنگام تاکنون در زندان اوین به سر می‌برد.

ویدا مهران‌نیا، همسر احمدرضا جلالی، پژوهشگر و استاد دانشگاه زندانی در ایران، می‌گوید که شوهرش در نخستین سالگرد بازداشت، با بلاتکلیفی و مشکلات متعدد جسمی و بهداشتی دست و پنجه نرم می‌کند.

خانم مهران‌نیا، سه‌شنبه پنج اردیبهشت به رادیو فردا گفت که به‌رغم یک سال بازداشت و بازجویی از شوهرش، قاضی صلواتی از تشکیل جلسه دادگاه خودداری می‌کند و هیچ کدام از وکلای معرفی‌شده توسط آقای جلالی را نیز قبول نکرده است.

به گفته همسر آقای جلالی، ماه‌ها نگهداری این استاد دانشگاه‌های ایتالیا، بلژیک و سوئد، در سلول‌های انفرادی زندان اوین و اعتصاب غذای چندباره وی، باعث بروز مشکلات متعدد جسمی برای او شده است.

خانم مهران‌نیا می‌گوید که یک انگشت پای همسرش دیگر حرکت نمی‌کند و بیماری‌های گوارشی نیز او را آزار می‌دهد.

احمدرضا جلالی، پزشک و پژوهشگر ایرانی ساکن سوئد، روز پنجم اردیبهشت ۱۳۹۵ در تهران بازداشت شد و از آن هنگام تاکنون در زندان اوین به سر می‌برد.

همسر آقای جلالی پیشتر به رادیو فردا گفته بود که قاضی ابوالقاسم صلواتی، رئیس شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب اسلامی تهران، همسرش را به اتهاماتی مانند «همکاری با کشورهای دشمن» به اعدام تهدید کرده است.

احمدرضا جلالی در رشته مدیریت بحران تدریس می‌کرده و با دانشگاه‌هایی در ایتالیا، سوئد و بلژیک همکاری داشت.

بازداشت، اتهامات و خطر اعدام آقای جلالی، واکنش گسترده نهادها و محافل علمی اروپا و استادان دانشگاه را به دنبال داشته است.

مجله معتبر علمی «نیچر» پیش از این در گزارشی، به اعتراض پژوهشگران علمی در سرتاسر جهان به بازداشت و اعدام احتمالی احمدرضا جلالی پرداخته بود.

به نوشته نیچر، آقای جلالی ۴۵ ساله یک پژوهشگر شناخته‌شده در حوزه بهبود وضعیت و عملکرد بیمارستان‌ها در مواجهه با تروریسم و تهدیدات رادیولوژیک، بیولوژیک و شیمیایی است.

«ساینس»، دیگر مجله علمی معتبر، نیز به بازداشت این پژوهشگر و استاد دانشگاه اعتراض کرده است.

همکاران اروپایی و غیرایرانی احمدرضا جلالی در همکاری با «کمیته دانشمندان نگران»، سازمانی غیردولتی مستقر در نیویورک که از دانشمندان بین‌المللی و فعالیت‌های آنها حمایت می‌کند، نیز با جمع‌آوری طوماری خواستار آزادی فوری احمدرضا جلالی شده‌اند.

بیانیه آنها تاکنون بیش از ۲۲۰ هزار امضا از سراسر جهان دریافت کرده است.

همکاران آقای جلالی در دانشگاه پیه‌مونته ایتالیا، دولت و تعدادی از نمایندگان مجلس این کشور نیز به بازداشت این پژوهشگر اعتراض کرده‌اند.

در بلژیک و سوئد نیز فعالیت نهادهای علمی و دولتی برای کمک به آقای جلالی ادامه داشته است.

XS
SM
MD
LG