لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۰۶

علی مطهری خواستار آزادی زندانیان سیاسی در ایران شد


علی مطهری، نماینده تهران در مجلس، روز یکشنبه، ششم مرداد، در نطق پیش از دستور خود از «تحميل» وزرای کابينه به حسن روحانی به «بهانه‌های واهی مانند ارتباط با فتنه‌گران» انتقاد کرد و از همکارانش خواست تا به انتخاب مردم احترام بگذارند.
به گزارش خبرگزاری مجلس، خانه ملت، آقای مطهری، ریيس جمهوری منتخب را «کانديدای مورد نظر» اکبر هاشمی رفسنجانی و محمد خاتمی دانست و پيروزی او در انتخابات پس از «چهار سال تمام تخريب هاشمی رفسنجانی و خاتمی به وسيله رسانه‌های مختلف و بدون اينکه فرصت يک دقيقه دفاع به آنها داده شود» را «بسيار پرمعنی و حاکی از رشد اجتماعی و سياسی مردم» دانست.
نماينده تهران در مجلس، نتيجه انتخابات اخير را شکست «گفتمان افراط» ناميد و گفت: «اما سر و صدای افراطيون از همه بيشتر است و برای دولت آينده تعيين تکليف می‌کنند، گويی پيروز انتخابات بوده‌اند. بايد قبول کنند که پيروز انتخابات اصلاح‌طلبان معتدل و اصولگرايان معتدل بودند که برخلاف افراطی‌ها هيچ ديواری ميان آن‌ها نيست.»
انتقاد علی مطهری از تعيين تکليف اصول‌گرايان افراطی برای دولت حسن روحانی، تنها چند روز پيش از معرفی اعضای کابينه به مجلس بيان می‌شود.
در روزهای اخير تعدادی از نمايندگان مجلس در کنار برخی از رسانه‌ها به ويژه روزنامه کيهان، به ریيس جمهوری منتخب درباره استفاده از کسانی که آنها را «فتنه‌گر» می‌نامند، در کابينه خود، هشدار داده‌اند.
صادق آملی لاريجانی، ریيس قوه قضائيه و کاظم صديقی، امام جمعه تهران هم از مقام‌های بلندپايه حکومتی بودند که درباره بازگشت «فتنه‌گران» به دولت تذکر داده‌اند.
حاميان رهبر جمهوری اسلامی از هواداران ميرحسين موسوی و مهدی کروبی و معترضان به نتايج انتخابات رياست جمهوری سال ۸۸ به عنوان «فتنه‌گر» نام می‌برند.
اکبر ترکان، مشاور حسن روحانی نيز روز پنجم مرداد با انتقاد از بيانيه فراکسيون اصول‌گرايان مجلس درباره ترکيب دولت آينده، «تحميل فشار» بر ریيس جمهوری منتخب را در شرايط کنونی درست ندانست.
آقای ترکان در گفت‌وگو با خبرگزاری ايرنا، به «گروه‌هايی که در شرايط کنونی برای روحانی شرط می‌گذارند» توصيه کرد «به جای ایستادن در مقابل او با وی تعامل کنند و برای او خط و نشان نکشند.»

درخواست برای تعیین تکلیف موسوی و کروبی
آقای مطهری در بخش ديگری از نطق پيش از دستور خود که سايت رجانيوز آن را «ضد انقلابی» توصیف کرده است، گفت: «اکنون برخی زندانيان سياسی داريم که به صرف انتقاد از حکومت در زندان به سر می‌برند.»
به گفته نماينده تهران، اين مسئله «با سيره امام علی سازگار نيست و لازم است رييس قوه قضاييه بدون اعتنا به فشارهای مقامات امنيتی اين افراد را آزاد کند.»
علی مطهری از ریيس جمهوری منتخب خواست به شعارهای خود از جمله دفاع از حقوق ملت و اجرای قانون اساسی پايبند باشد و يک بار ديگر خواهان «تعيين تکليف» ميرحسين موسوی و مهدی کروبی شد.
نماينده تهران گفت: «اکنون که با انتخابات اخير آشتی ملی تحقق يافته است بايد آثار بحران سال ۸۸ محو گردد. زندانيان سياسی که اکثر آن‌ها جرمی جز انتقاد ندارند آزاد شوند و تکليف آقايان موسوی و کروبی نيز مشخص شود.»
به گفته آقای مطهری، اگر اين دو نفر بايد عذرخواهی کنند «آيا نيازی به عذرخواهی آقای احمدی‌نژاد که هيزم فتنه را با مناظره و رفتارهای بعدی خود روشن کرد، نيست؟ حداقل اين است که به آن‌ها اجازه دفاع از خود داده شود.»
XS
SM
MD
LG