لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۱۳

اعتراض در بحرین بر سر سلب تابعیت رهبر شیعیان بالا گرفت


عده‌ای از شیعیان بحرین به لغو تابعیت رهبر خود اعتراض دارند.
عده‌ای از شیعیان بحرین به لغو تابعیت رهبر خود اعتراض دارند.

عده‌ای از طرفداران شیخ عیسی قاسم، از رهبران شیعیان بحرین، روز سه‌شنبه اول تیر با تجمع مقابل منزل او، به سلب تابعیت رهبر خود توسط حکومت بحرین اعتراض کردند.

خبرگزاری رویترز تعداد معترضان را ده‌ها نفر ذکر کرده و گزارش داده که بعضی از آنها کفن پوشیده‌اند.

پادشاهی بحرین روز دوشنبه اعلام کرد که تابعیت عیسی قاسم را لغو کرده است.

بحرین، رهبر شیعیان این کشور را متهم کرده که قصد داشته جامعه بحرین را دچار تفرقه کند، جوانان را به نقض قانون اساسی تشویق کرده و به تنش‌های قومی در کشور دامن زده است.

این تصمیم دولت بحرین با اعتراض آمریکا و ایران مواجه شده است.

دفتر حقوق بشر سازمان ملل متحد در ژنو هم این تصمیم را «به وضوح غیر منطبق با قوانین بین‌المللی» دانسته است.

راوینا شامداسانی از سخنگویان این دفتر در عین حال که گفته لغو تابعیت در «شرایط خاصی» ممکن است، افزوده که این کار باید «در خدمت هدفی مشروع» انجام شود و امکان درخواست تجدیدنظر در آن هم وجود داشته باشد.

در ایران، به جز وزارت امور خارجه که به این حکم اعتراض کرده، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی هم به شدت از آن انتقاد کرده است.

ابتدا قاسم سلیمانی، فرمانده نیروی قدس سپاه در بیانیه‌ای بی‌سابقه، حکومت بحرین را تهدید کرد که سلب تابعیت عیسی قاسم، به «مقاومت مسلحانه» و «سقوط رژیم بحرین» منجر خواهد شد.

سپاه پاسداران هم در بیانیه‌ای که روز اول تیر منتشر کرد، سلب تابعیت از شیخ قاسم را «موجب شعله‌ورتر شدن مشعل انقلاب اسلامی بحرین و شتاب در فروپاشی رژیم دست نشانده این کشور» توصیف کرده است.

سپاه در این بیانیه که در خبرگزاری فارس منتشر شده، به «سران رژیم پوسیده و فاقد مشروعیت آل خلیفه که دچار پوکی استخوان سیاسی شده» هشدار داده که «در صورتی که دست از ادامه ماجراجویی‌های صهیونیست پسند برنداشته و تسلیم خواسته‌های برحق مردم این کشور نشود به سرنوشت دیکتاتورهای تشییع جنازه شده سایر بلاد اسلامی گرفتار خواهد شد».

بحرین کشوری کوچک در حاشیه جنوبی خلیج فارس است. اکثر جمعیت بحرین را شیعیان تشکیل می‌دهند اگرچه حکومت این کشور در دست یک خانواده‌ای سنی است.

شیعیان بحرین دولت این کشور را به تبعیض علیه خود متهم می‌کنند اما پادشاهی بحرین می‌گوید که گروه حزب‌الله لبنان، جمهوری اسلامی ایران و به خصوص سپاه پاسداران، شیعیان این کشور را علیه حکومت این کشور تحریک می‌کن.

سلب تابعیت شیخ قاسم، چند روز پس از تعلیق فعالیت بزرگترین تشکل شیعیان بحرین رخ داد.

XS
SM
MD
LG