لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۷:۰۰

جدال خونین سگ‌ها و بی‌تفاوتی در زنجان


خبرگزاری تسنیم به‌ تازگی عکس‌هایی را منتشر کرده است از آن چه «نبرد سگ‌ها در زنجان» نامیده است.

در این نبرد خونین، صاحبان دو سگ، با نواخته شدن سوت مسابقه، حیوانات را به جان هم می‌اندازند و با تحریک کردن آنها در نهایت صحنه دلخراشی شکل می‌گیرد که این خبرگزاری آن را به «فیلم سینمایی» تشبیه کرده است، فیلمی که «هزینه بلیت» آن به نوشته تسنیم «اندکی بی‌تفاوتی، کمی بی‌رحمی با چاشنی بیکاری و سردرگمی است».

جاوید آل داوود، رئیس انجمن حمایت از حیوانات ایران، در تهران به سرنوشت این حیوانات گریزی می‌زند: «خب، توی جنگ است دیگر، به هر حال زخمی می‌شوند حتا گاهی ممکن است کشته شوند. طبیعتاً آن سگی که برنده می‌شود قیمتش بالاتر می‌رود و به‌ عنوان قهرمان یک منطقه به مسابقات دیگر راه پیدا می‌کند.»

please wait

No media source currently available

0:00 0:03:27 0:00
لینک مستقیم


به نوشته خبرگزاری آنا، عده‌ای سگ‌های خود را برای مسابقه آورده‌اند، برخی اهل شرط‌بندی روی سگ‌ها هستند و گروهی به‌ عنوان مجری مسابقه حضور دارند و البته نباید آنهایی را از قلم انداخت که تنها برای تماشا آمده‌اند.

این خبرگزاری از محلی در تهران نوشته است که در آن سگ‌های به گفته صاحب این محل «جنگی» پرورش داده می شوند.

صاحب این مرکز که از او با نام «هادی» یاد شده است، قیمت سگ‌هایی را که برای جنگ پرورش پیدا می‌کنند بین هفت‌ تا ۱۰۰ میلیون تومان برآورد کرده است.

اما آن‌ گونه که جاوید آل داوود، رئیس انجمن حمایت از حیوانات ایران، در تهران می‌گوید، این گروه از پرورش‌دهندگان سگ‌ها تنها افراد حاضر بر روی صحنه هستند که او از آنها با عنوان افراد خرده‌پا یاد می‌کند: «اصلی‌ها تیم‌های مافیایی هستند که پول‌های خیلی کلانی دارند و مسابقات بزرگ را در باغ‌های خودشان برگزار می‌کنند.»

آقای آل داوود همچنین می‌گوید که بنا بر گزارش‌هایی که دریافت کرده است برگزارکنندگان این مسابقات هنگام انجام آن محافظ‌های قدرتمندی را استخدام می‌کنند تا کسی جرات جلوگیری از برگزاری آن را نداشته باشد.

او سپس می‌افزاید: «ما شنیده‌ایم که یک خانم سرپرست کل این تشکیلات و مسابقات است.»

کرج، شهریار، سلماس، سراب، ارومیه و میانه مکان‌هایی هستند که، به گفته «هادی»، فروشنده سگ‌های جنگی، مسابقه‌های جنگ سگ‌ها در آنها رونق دارد.

این رویداد در حالی در زنجان برگزار شده است که امجد باقری، مدیر روابط عمومی سازمان حفاظت محیط‌ زیست استان زنجان، گفته است که سازمان متبوع او با هر گونه حیوان‌آزاری برخورد می‌کند.

جاوید آل داوود با تأکید بر لزوم طرح قوانینی برای برخورد با عوامل حیوان‌آزاری در ایران، در این‌ باره به پیگیری‌های این انجمن در مجلس شورای اسلامی اشاره می‌کند که تاکنون راه به‌ جایی نبرده است: «وقتی قانونی نیست که برخورد کند، شاید تنها چیزی که به‌ عنوان روش برخورد با این‌ها، برخی داشته باشند، این است که بیایند روی بحث شرط‌بندی آنها و بگویند که کارشان مثلاً غیرشرعی است. مگر این که حالا از زور قوه مجریه و نیروی انتظامی استفاده شود برای برخوردهای موقت و موضعی.»

با وجود این، دادستانی زنجان در نامه‌ای به فرماندهی انتظامی این استان ضمن آن که خواستار برخورد با «عوامل برگزاری مبارزه خونین سگ‌ها» شده نوشته است: «برابر مقررات کشتن، تلف و ناقص نمودن حیوانات و نیز جریحه‌دار کردن عفت عمومی جرم محسوب می‌شود.»

XS
SM
MD
LG