لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۲:۱۳

خانه آزادی: ایران یکی از ۱۰ کشور غیر آزاد برای رسانه‌ها در جهان است


ایران در این نقشه با رنگ بنفش و به عنوان کشوری غیر آزاد معرفی شده است.
ایران در این نقشه با رنگ بنفش و به عنوان کشوری غیر آزاد معرفی شده است.

موسسه «خانه آزادی» در آخرین گزارش سالانه خود، از «افزایش فشار بر آزادی رسانه‌ها در جهان» خبر داده و در عین حال ایران را «یکی از ۱۰ کشور غیر آزاد در زمینه آزادی رسانه» معرفی کرده است.

در گزارش سالانه این نهاد غیردولتی مدافع دموکراسی که جمعه هشتم اردیبهشت منتشر شد، آمده است: «در سال گذشته میلادی سرکوب رسانه‌های مستقل در کشورهای تمامیت‌خواه ادامه یافت و در دموکراسی‌های بزرگ جهان نیز رسانه‌ها با تهدیدهایی کم‌سابقه روبه‌رو شدند».

بنابر این گزارش که با عنوان «چشم‌انداز تاریک آزادی رسانه‌ها» منتشر شده، در حال حاضر ۴۵ درصد از جمعیت جهان در کشورهایی بدون آزادی رسانه زندگی می‌کنند که ایران نیز یکی از آنها به شمار می‌رود.

please wait

No media source currently available

0:00 0:04:32 0:00
لینک مستقیم

خانه آزادی میزان آزادی رسانه‌ها در جهان را پائین‌ترین سطح در طول بیش از یک دهه گذشته دانسته است.

بر اساس گزارش خانه آزادی، ایران در کنار کوبا، کره شمالی، ترکمنستان، جمهوری آذربایجان، سوریه و اریتره، بدترین کشور جهان در زمینه آزادی رسانه‌ها است.

دو روز پیشتر، گزارشگران بدون مرز نیز در گزارش سال ۲۰۱۷ خود از وضعیت آزادی رسانه‌ها در جهان، جمهوری اسلامی ایران را در میان ۱۸۰ کشور جهان در رده ۱۶۵ قرار داد و اعلام کرد که «آزادی رسانه‌ها در جهان اکنون از همیشه بیشتر مورد تهدید است».

گزارشگران بدون مرز یادآوری کرد که علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، از «بزرگ‌ترین دشمنان آزادی رسانه‌ها» در میان حاکمان جهان است.

همزمان، کمیته حمایت از روزنامه‌نگاران، دیگر سازمان بین‌المللی و غیردولتی مدافع رسانه‌ها و خبرنگاران نیز در گزارش سالانه خود خبر داده که «دوران کنونی، مرگبارترین و خطرناک‌ترین دوران ثبت شده تاکنون برای خبرنگاران در جهان» است.

این نهاد مستقر در نیویورک در گزارش خود که روز سه‌شنبه، پنجم اردیبهشت منتشر شد، گفت که ۲۵۹ خبرنگار در سرتاسر جهان طی سال ۲۰۱۶ زندانی شدند که بیشترین میزان از سال ۱۹۹۰ است که این سازمان ثبت آمار مرتبط را آغاز کرد.

به گزارش کمیته حمایت از روزنامه‌نگاران، ۳۳۲ روزنامه‌نگار در جهان طی پنج سال گذشته کشته شده‌اند که بیشترین آمار مرگ روزنامه‌نگاران در این بازه زمانی طی ۲۸ سال گذشته است.

XS
SM
MD
LG