لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۱۳

کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل: ریاست جمهوری ترامپ برای جهان خطرناک است


دونالد ترامپ در جریان کارزار انتخاباتی خود چند بار به احیای شیوه‌های سخت و بازجویی از متهمان اعمال تروریستی تاکید کرده است.
دونالد ترامپ در جریان کارزار انتخاباتی خود چند بار به احیای شیوه‌های سخت و بازجویی از متهمان اعمال تروریستی تاکید کرده است.

مخالفت با دونالد ترامپ، کاندیدای مقام ریاست جمهوری آمریکا از مرزهای این کشور فراتر رفت و کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد هم راه یافتن احتمالی کاندیدای حزب جمهوریخواه به کاخ سفید را «خطرناک» و «بسیار نگران‌کننده» توصیف کرد.

سومین هفته پیش از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری آمریکا برای دونالد ترامپ کاندیدای حزب جمهوریخواه برای کسب مقام ریاست جمهوری آمریکا، سرشار از مخالفت‌های درون و برون حزبی و چالش‌هایی بود که به گفته بسیاری از رسانه‌های آمریکایی، ضربه‌های سختی را به شخص او و کمپین انتخاباتیش وارد آورده است.

روز چهارشنبه ۲۱ مهر در ژنو سوییس هم زید رعد الحسین، کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد، گفت که «دیدگاه‌های نگران‌کننده و تشویش‌آمیز دونالد ترامپ، از او یک عنصر خطرناک جهانی ارایه داده است».

آقای الحسین افزود: «اگر دونالد ترامپ بر اساس آنچه که تاکنون گفته [به ریاست جمهوری آمریکا] انتخاب شود، به باور من بدون هیچگونه تردیدی از دیگاه بین‌المللی، او فرد خطرناکی خواهد بود، مگر آنکه تغییر روش بدهد».

کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد ضمن تشریح نُرم‌های پذیرفته‌شده بین‌المللی در مورد رعایت حقوق بشر از جمله منع کامل هرگونه شیوه شکنجه هنگام بازجویی اضافه کرد: «بسیاری از گفته‌های ترامپ درست در جهت خلاف اصول پذیرفته‌شده بین‌المللی و عمیقا نگران‌کننده است».

دونالد ترامپ در جریان کارزار انتخاباتی خود چند بار به احیای شیوه‌های سخت و بازجویی از متهمان اعمال تروریستی تاکید کرده و در عین حال سخنان مثبتی هم درباره سازمان ملل ابراز نکرده است.

او از جمله گفته که سازمان ملل متحد «با دمکراسی هیچگونه میانه‌ای ندارد و حتی با آمریکا هم که میزبان آن است، دوست نیست».

روزنامه واشینگتن‌پست در گزارشی به این نکته اشاره کرده که کمپین انتخاباتی کاندیدای حزب جمهوریخواه، از آغاز با چندین مورد از سخنان جنجال‌برانگیز همراه بوده و سخنان اخیر او درباره زنان هم یکی از بزرگترین جنجال‌ها را به دنبال داشته است.

باراک اوباما، رییس جمهور آمریکا، سه‌شنبه شب در یک اجتماع انتخاباتی در کارولینای شمالی، اظهارات دونالد ترامپ درباره زنان را به شدت محکوم کرد.

آقای اوباما با اشاره به دونالد ترامپ گفت: «او منش، توانایی داوری و آگاهی لازم را ندارد و ظاهرا از علاقه به آموختن و یا صداقتی هم که لازمه مقام ریاست جمهوری است، بی‌بهره است».

رییس جمهور آمریکا خطاب به رای‌دهنگان این کشور افزود: «شما می‌توانید چشم‌انداز تیره و بدبینانه کشور را مردود بشمارید که در آن همه علیه یکدیگر عمل می‌کنند و از نقش رهبری آمریکا در جهان هم چشم بپوشید. یا می‌توانید خشم و وحشت، نکوهش دیگران و نفرت را از خود برانید و آمریکایی را انتخاب کنید که سرشار از جرئت و تهور، خوش‌بینی، بزرگواری و نبوغ و نوآوری است».

روز چهارشنبه، رسانه‌های آمریکا از قول «جان پودستا» مدیر ارشد کمپین هیلاری کلینتون گزارش دادند که ایمیل‌های خصوصی او هک شده و اتهام آن هم متوجه روسیه بوده است.

آقای پودستا گفته است که اف‌بی‌آی، پلیس فدرال آمریکا سرگرم تحقیقات گسترده در این زمینه است.

او دونالد ترامپ را متهم کرد که از این امر آگاه بوده است.

ولی آقای ترامپ در انتقادی متقابل وزارت دادگستری آمریکا را به همکاری با کمپین خانم کلینتون برای سرپوش گداشتن به آنچه که آن را «اعمال غیرقانونی» خانم کلینتون نامید، متهم کرد.

کاندیدای حزب جمهوریخواه همچنین گفت: «ویکی‌لیکس، آنچه را که من بارها درباره‌اش هشدار داده‌ام [فاش کرده و] نشان داده که رسانه‌ها به سادگی ادامه کمپین هیلاری کلینتون هستند. این راه دیگری از سیستم تقلب گسترده است».

او گزارشگران رسانه‌هایی مانند واشینگتن‌پست یا نیویورک‌تایمز را بخشی از ماشین سیاسی کمپانی‌ها توصیف کرد.

در این میان ولادیمیر پوتین، رییس جمهور روسیه نیز طی سخنانی در مسکو در روز چهارشنبه، دولت خود را از دخالت در هک کردن کامپیوترهای انتخاباتی آمریکا و مقام‌های حزب دمکرات این کشور مبرا دانست.

آقای پوتین گفت: «عده‌ای هکر، اطلاعاتی را در مورد چگونگی اقدامات ناشایست دفتر مرکزی کمپین خانم کلینتون برای آسیب زدن به رقیب منتشر کرده‌اند و درپی آن اتهام‌های توام با هیجان شروع شده که این عمل برای منافع روسیه انجام گرفته، در حالی که هیچ ربطی به منافع روسیه ندارد».

پوتین همچنین مدعی شد که آشفتگی در اتهام‌ها [علیه روسیه] برای سوءاستفاده از افکار عمومی بوده است.

در کنار تحولات غیرمنتظره‌ای که هر روز در آمریکا روی می‌دهد، اظهارنظرهای مقام‌های غیرآمریکایی هم از اهمیت بسیار زیاد انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در عرصه بین‌المللی حکایت می‌کند.

XS
SM
MD
LG