لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۳۴

عراقچی: مذاکرات با بوئینگ و ایرباس هنوز به نتیجه نرسیده است


معاون وزارت امور خارجه ایران این مذاکرات را «مفصل و پیچیده که ابعاد متعدد فنی و حقوقی را در بر می‌گیرد» توصیف کرده است.
معاون وزارت امور خارجه ایران این مذاکرات را «مفصل و پیچیده که ابعاد متعدد فنی و حقوقی را در بر می‌گیرد» توصیف کرده است.

عباس عراقچی، معاون وزارت امور خارجه ایران گفت که مذاکرات میان ایران‌ایر با شرکت‌های ایرباس و بوئینگ برای تحویل هواپیماهای مسافربری به ایران «هنوز به سرانجام نرسیده است».

آقای عراقچی، یکشنبه ۲۵ مهر به خبرگزاری مجلس شورای اسلامی گفت: «هم ایرباس و هم بوئینگ هم‌زمان از وزارت خزانه‌داری آمریکا درخواست مجوز فروش این هواپیماها را به ایران کرده بودند» و «مشکل عمده، تأخیر در صدور این مجوزها بود که صادر شده است.»

وی در ادامه افزود: «تاخیری که در زمینه تحویل هواپیما‌ها وجود دارد به مذاکراتی که بین ایران‌ایر و ایرباس و بوئینگ در جریان است مربوط می‌شود که این مذاکرات هنوز به سرانجام نرسیده است».

معاون وزارت امور خارجه ایران این مذاکرات را «مفصل و پیچیده» توصیف کرد «که ابعاد متعدد فنی و حقوقی را در بر می‌گیرد» اما ابراز امیدواری کرد تا «اولین هواپیما‌ها به ایران وارد شود».

این سخنان عباس عراقچی در شرایطی بیان می‌شود که دنیس مولنبرگ، مدیر ارشد اجرایی بوئینگ، اخیرا گفته که تحویل هواپیماهای مسافربری این شرکت آمریکایی به ایران، یک، دو یا شاید سه سال به طول بینجامد.

آقای مولنبرگ در عین حال افزوده که گفت‌وگو‌ها با ایران در این خصوص «در حال پیشرفت» است.

ایران پس از توافق اتمی با قدرت‌های جهانی، قراردادهای جداگانه‌ای برای خرید ده‌ها فروند هواپیمای مسافربری با شرکت اروپایی – فرانسوی ایرباس و شرکت آمریکایی بوئینگ، به ارزش میلیارد‌ها دلار امضا کرد.

دشواری نخست برای ایران این بود که ابتدا باید دولت آمریکا مجوز لازم برای اجرایی شدن این قرارداد‌ها را صادر می‌کرد که این اتفاق در ‌‌نهایت پس از کش و قوس‌هایی رخ داد.

فروش هواپیماهای مسافربری و قطعات آن‌ها به ایران، پس از اشغال سفارت آمریکا در تهران توسط «دانشجویان مسلمان پیرو خط امام» و گروگان‌گیری پرسنل و دیپلمات‌های سفارت آن، تحت تحریم‌های ایالات متحده قرار گرفت.

XS
SM
MD
LG