لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۳:۴۹

لاریجانی ابلاغیه جنتی برای ردصلاحیت اقلیت‌های دینی در انتخابات شوراها را «رد کرد»


دو نماینده مجلس شورای اسلامی می‌گویند علی لاریجانی به هیات مرکزی نظارت بر انتخابات شوراها دستور داده که قانون در این انتخابات اجرا شود و ابلاغیه احمد جنتی، دبیر شورای نگهبان، مبنی بر ردصلاحیت اقلیت‌های دینی را رد کرده است.

قاسم میرزایی، نماینده دماوند و عضو هیات مرکزی نظارت بر انتخابات شوراها، روز چهارشنبه ۳۰ فروردین به خبرگزاری ایلنا گفت: «پس از آنکه در این رابطه با آقای لاریجانی صحبت کرده و موضوع را اطلاع دادیم، رییس مجلس به صورت کتبی دستور دادند که مر قانون در برگزاری انتخابات شوراها انجام شود».

آقای میرزایی افزود: «ابلاغیه دبیر شورای نگهبان خواسته‌ای غیرقانونی بود زیرا که نظارت بر انتخابات شوراها بر عهده مجلس است و این مسئله ارتباطی به شورای نگهبان ندارد».

اسفندیار اختیاری، نماینده زرتشتیان در مجلس، نیز به ایسنا گفت که آقای لاریجانی «مستقیما به هیات نظارت بر انتخابات شوراها دستور داد مطابق قانون اقدام کند».

آقای اختیاری افزود: «فقط مجلس وظیفه قانونگذاری را دارد و شورای نگهبان می‌تواند نظر فقهی خود را در مورد طرح‌ها و لوایح مصوب مجلس، آن هم در موعد زمانی قانونی اعلام کند... لذا قانونی که ۲۰ سال قبل تصویب شده و بارها در انتخابات شوراها اجرا شده، نیازی به تفسیر ندارد و در صورت نیاز به اصلاح این قانون باید از طریق ارائه لایحه یا طرح جدید اقدام شود».

دلایل ابلاغیه احمد جنتی برای ردصلاحیت اقلیت‌های دینی در گفت‌وگو با مهدوی‌آزاد
please wait

No media source currently available

0:00 0:03:57 0:00
لینک مستقیم

پیشتر علی مطهری، نایب رئیس مجلس که در جلسه صبح چهارشنبه اداره پارلمان را بر عهده داشت، گفته بود که علی لاریجانی در رابطه با ابلاغیه اخیر دبیر شورای نگهبان «اقدام» کرده است.

احمد جنتی، دبیر شورای نگهبان، روز ۲۶ فروردین در نامه‌ای با استناد به اصل چهارم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، مواد ۱۹ و ۲۱ آیین‌نامه داخلی شورای نگهبان و نظریه فقهای این شورا راجع به تبصره ۱ ماده ۲۶ قانون تشکیلات، وظایف و انتخابات شوراهای اسلامی کشور، خواستار رد صلاحیت نامزدهای اقلیت‌های غیرمسلمان در مناطقی شد که اکثر جمعیت آنها مسلمان است.

وی در توجیه قانونی این دستور گفته بود: «چون غیرمسلمان نمی‌تواند بر مسلمان حاکم شود»، طبق نظر آیت‌الله خمینی بنیانگذار جمهوری اسلامی، روی کار آمدن افراد غیرمسلمان در مناطق مسلمان‌نشین «خلاف موازین شرع» است.

عباسعلی کدخدایی، سخنگوی شورای نگهبان، روز سه‌شنبه گفت که ابلاغیه اخیر دبیر این شورا درباره لزوم رد صلاحیت‌ نامزدهای غیرمسلمان شوراهای شهر و روستا در مناطق دارای اکثریت مسلمان، «نظریه فقها» است.

XS
SM
MD
LG