لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۱۰

وزارت بهداشت ایران: ۸۵ درصد هزینه‌ درمان ناباروری را پرداخت می‌کنیم


محمد آقاجانی، معاون درمان در وزارت بهداشت ایران، خبر داد که این وزارتخانه از روز سه‌شنبه، ۹ شهریور، «۸۵ درصد هزینه‌های تعرفه دولتی تشخیص و درمان ناباروری دو میلیون زوج» را تحت پوشش قرار می‌دهد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران، ایسنا، آقای آقاجانی گفت که این پوشش شامل «هزینه دارویی نیست»، اما تاکید کرد که «آن چه زوج‌ها را اذیت می‌کرد، خدمات تشخیصی و درمانی بود».

معاون وزارت بهداشت ایران تاکید کرد که «این تعرفه دولتی است» یعنی «اگر به مرکز دولتی یا خصوصی طرف قرارداد با دانشگاه مراجعه شود این هزینه به زوج‌ها پرداخت می‌شود».

این طرح پس از آن در دستور کار دولت ایران قرار گرفته که آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، به طور مکرر در سال‌های اخیر خواهان اجرای سیاست‌هایی برای افزایش جمعیت کشور شد.

آقای خامنه‌ای چند بار تاکید کرده است که ایران گنجایش جمعیتی «حداقل ۱۵۰ میلیون نفری» را دارد.

آقای خامنه‌ای ابتدا در سال ۹۱ سیاست تنظیم خانواده و «تحدید نسل» را اشتباه خواند و در سال ۹۲ بار دیگر در مورد خطر پیری جمعیت در ایران هشدار داد و گفت که ایران کشوری ۷۵ میلیونی نیست، بلکه باید کشوری ۱۵۰ میلیونی باشد.

رهبر جمهوری اسلامی آخرین بار نیز در ۱۱ مردادماه سال جاری در یک دیدار عمومی گفت: «کشور ظرفیت‌های زیادی دارد... این کشور ۸۰ میلیونی -که البته جمعیت آن می‌تواند به ۱۵۰ میلیون هم برسد و انشاءالله مسئولین همان‌ طور که بارها تکرار کرده‌ایم، کمک کنند که این تکثیر جمعیت جوان که امروز خوشبختانه وجود دارد از بین نرود.»

مجلس شورای اسلامی نیز کلیات طرح «افزایش نرخ باروری و پیشگیری از کاهش رشد جمعیت کشور» را در اوایل تیرماه ۹۳ با وجود مخالفت دولت با بسیاری از موارد آن تصویب کرد.

از جمله این موارد مجازات‌هایی است که برای پزشکان کشور در صورت کمک به زنان و مردان برای جلوگیری از بارداری در نظر گرفته شده است.

XS
SM
MD
LG