لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۰۲

خامنه‌ای در پاسخ به اظهارات جان کری: نمی‌توان به شما خوشبین بود


آیت‌الله خامنه‌ای این سخنان را در دیدار با صد‌ها نفر از «نخبگان و استعدادهای بر‌تر علمی» ایران بیان کرده است.
آیت‌الله خامنه‌ای این سخنان را در دیدار با صد‌ها نفر از «نخبگان و استعدادهای بر‌تر علمی» ایران بیان کرده است.

آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، به سخنان چند روز پیش جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا درباره سیاست‌های ایران در منطقه خاورمیانه پاسخ داده است.

آقای خامنه‌ای روز چهارشنبه ۲۸ مهر گفت: «چند روز قبل یکی از دولتمردان آمریکایی گفت تا حمایت و طرفداری ایران از مقاومت باقی است، معلوم نیست تحریم‌ها به طور اساسی تکان بخورد که این‌‌ همان واقعیتی است که بار‌ها به مسئولان گفته‌ایم».

رهبر جمهوری اسلامی با اشاره به آنچه که «دشمنی قدرت‌های شیطانی با هر حرکت مخالف» خواند، خطاب به وزیر امور خارجه آمریکا اما بدون نام بردن از او افزود: «آیا با این گونه حرف‌ها می‌شود به شما خوشبین بود؟»

آیت‌الله خامنه‌ای این سخنان را در دیدار با صد‌ها نفر از «نخبگان و استعدادهای بر‌تر علمی» ایران بیان کرده است.

جان کری در مصاحبه‌ای با نشریه «فارین افرز» که هفته گذشته منتشر شد، گفت سیاستی که ایران در یمن پیش گرفته و حمایت‌های ایران از بشار اسد، رییس ‌جمهور سوریه و کمک‌های جمهوری اسلامی به حزب‌الله لبنان باعث می‌شود تا روند کمک آمریکا به بانکداری ایران پس از توافق اتمی با پیچیدگی مواجه شود.

آقای کری با تاکید بر اینکه «آمریکا بر تعهدات خود در قالب برجام پایبند بوده»، گفت که «ما حتی فرا‌تر رفته و تلاش‌های مضاعفی انجام داده‌ایم تا بانک‌هایی که به دلایل مختلف میلی به دادوستد با ایران ندارند، تشویق به کار با ایران بشوند».

وزیر امور خارجه آمریکا در پاسخ به این پرسش که «آیا واقعا می‌توانیم در زمینه این مسائل به ایران کمک کنیم؟»، گفت: «بله. ما می‌توانیم درخصوص فناوری و برخی موارد دیگر کمک کنیم. اما تا زمانی که ایران در یمن مشغول است و از اسد و از حزب‌الله حمایت می‌کند و موشک‌هایی پرتاب می‌کند که مردم نسبت به آن احساس خطر می‌کنند و کارهایی ازاین دست، قضیه مشکل می‌شود و این امر باعث می‌شود تلاش‌هایی که برای پیشرفت سریع رو به جلو صورت می‌گیرد با پیچیدگی شدیدی همراه شود».

اما آقای خامنه‌ای در سخنان روز چهارشنبه خود، از «کارشکنی‌های دشمن» سخن به میان آورد و گفت: «در جلسات خصوصی و عمومی» به مسئولان کشور «بار‌ها گفته‌ایم که اگر در هسته‌ای عقب‌نشینی کنید آن‌ها مسئله موشک را پیش می‌کشند، اگر باز هم عقب بروید بحث حمایت از مقاومت را مطرح می‌کنند، اگر به عقب‌نشینی ادامه دادید موضوع حقوق بشر را جلو می‌آورند و بعد اگر معیارهای آن‌ها را پذیرفتید سراغ حذف معیارهای دینی در حکومت می‌روند».

بر اساس توافق جامعه هسته‌ای میان ایران و شش قدرت جهانی، آمریکا پذیرفت تا تحریم‌های یک‌جانبه و بین‌المللی هسته‌ای و برخی تحریم‌های دیگر علیه ایران را رفع یا تعلیق کند. جمهوری اسلامی هم بخش‌های زیادی از برنامه اتمی خود را متوقف کرد.

اما پس از اجرایی شدن این توافق، مقام‌های ایران بار‌ها از انجام نشدن تعهدات آمریکا در توافق هسته‌ای شکایت کرده‌اند اما آمریکا با رد این اتهام می‌گوید که حتی فرا‌تر از تعهداتش عمل کرده است.

XS
SM
MD
LG