لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۶:۲۱

محمدرضا خاتمی: آقای رئیس جمهور وعده‌های‌تان را فراموش نکنید


محمدرضا خاتمی، دبيرکل سابق جبهه مشارکت و از چهره‌های سياسی اصلاح‌طلب، روز پنج‌شنبه در یک سخنرانی از حسن روحانی خواست که «وعده‌های» خود برای پايان دادن به حصر ميرحسين موسوی، مهدی کروبی و زهرا رهنورد را «فراموش» نکند.

تعدادی از شرکت‌کنندگان در همايش جوانان اصلاح‌طلب به راديوفردا گفتند که محمدرضا خاتمی، دبيرکل سابق جبهه مشارکت و از چهره‌های سياسی اصلاح‌طلب، در سخنرانی خود در همايش جوانان اصلاح‌طلب خطاب به حسن روحانی گفته است که «وعده‌های» خود را برای پايان دادن به حصر ميرحسين موسوی، مهدی کروبی و زهرا رهنورد و آزادی زندانيان سياسی «فراموش» نکند.
پيش از اين صفحه «آفتاب صبح اميد» در فيس‌بوک که توسط تعدادی از جوانان اصلاح‌طلب مديريت می‌شود، به نقل از آقای خاتمی نوشته بود که او روز پنج‌شنبه، ۱۴ شهریور، در شهرکرد گفته بود: «ما امروزمان را تنها و تنها مديون پايداری‌های صدها تنی هستيم که هنوز هم برخی از آنها در زندان هستند و پايداری‌ها و صبوری‌های آن بزرگمرد تاريخ ايران.»
بر اساس گزارش اين صفحه، محمدرضا خاتمی همچنين گفته است: «آقای روحانی فرمودند زمانی که دبير شورای عالی امنيت ملی بودند، در دولت آقای خاتمی توانستند حصر آقای منتظری را بشکنند و امروز هر کسی رئيس جمهور شود اين وظيفه به عهده اوست. آقای رئيس جمهور وعده‌های‌تان را فراموش نکنيد.»
خبرگزاری دانشجويان ايران، ايسنا، تنها بخشی از سخنرانی آقای خاتمی را منتشر کرده و از آن قسمت از اين سخنان که به زندانيان سياسی، ميرحسين موسوی و آيت‌الله حسينعلی منتظری مربوط بوده در گزارش این خبرگزاری خبری نیست.
حاضران در همايش جوانان اصلاح‌طلب به راديوفردا گفتند که خبرنگاران تعدادی از رسانه‌ها در سخنرانی محمدرضا خاتمی حضور داشته‌اند، اما «به علت محدوديت‌های امنيتی» در ايران نتوانسته‌اند متن کامل سخنرانی او را منتشر کنند.
محمدرضا خاتمی، دبيرکل سابق جبهه مشارکت، از احزاب اصلاح‌طلب که در زمان رياست جمهوری محمود احمدی‌نژاد توسط دولت و قوه قضائيه منحل شد، و برادر محمد خاتمی، رئيس جمهور اسبق ايران است.
برادران خاتمی در سال‌های اخير بارها خواستار آزادی زندانيان سياسی و رهبران جنبش اعتراضی پس از انتخابات ۸۸ شده‌اند.
ميرحسين موسوی و مهدی کروبی، دو نامزد اصلاح‌طلبان و بخشی از اصولگرايان در انتخابات دوره دهم رياست جمهوری بودند که نتايج اعلام شده را نپذيرفتند و رهبری اعتراضات بعد از آن را بر عهده گرفتند.
بازداشت و محاکمه فعالان سياسی و اجتماعی و معترضان به نتيجه آن انتخابات، يکی از وسيع‌ترين سرکوب‌های صورت گرفته عليه نيروهای سياسی و اجتماعی در سال‌های پس از انقلاب سال ۵۷ بوده است.
ميرحسين موسوی و همسرش زهرا رهنورد و مهدی کروبی نيز از زمستان ۱۳۸۹ در خانه خود يا زندان‌های ويژه وزارت اطلاعات محبوس شده‌اند.
XS
SM
MD
LG