لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۱۰

مصباحی مقدم: محاکمه موسوی و کروبی به نفع نظام نیست


مصباحی مقدم گفته که در صورت محاکمه میرحسین موسوی، مهدی کروبی و زهرا رهنورد، «اجرای این محکومیت هم به صلاح نیست».
مصباحی مقدم گفته که در صورت محاکمه میرحسین موسوی، مهدی کروبی و زهرا رهنورد، «اجرای این محکومیت هم به صلاح نیست».

غلامرضا مصباحی مقدم، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام ایران، با اشاره به «پاسخ» رهبر جمهوری اسلامی درباره محاکمه میرحسین موسوی و مهدی کروبی گفت: «شفاف‌ترین پاسخ را در این مورد رهبری دادند. به نظر می‌رسد محاکمه به نفع آنها و نظام نیست.»

به گزارش روز چهارشنبه، دهم شهریور، خبرگزاری کار ایران، ایلنا، آقای مصباحی مقدم تاکید کرد که «محاکمه بدون پشیمانی» این افراد «محکومیت‌شان را سنگین می‌کند».

به نظر می‌آید اشاره این عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام و سخنگوی جامعه روحانیت مبارز به پاسخ علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی به علی مطهری، نماینده مجلس شورای اسلامی در سال ۱۳۹۳ باشد.

آقای مطهری در تیرماه آن سال نقل کرد که در دیداری با رهبر جمهوری اسلامی، آقای خامنه‌ای «جرم» مهدی کروبی و میرحسین موسوی را «بزرگ» توصیف کرده و گفت که در صورت محاکمه این دو «حکم سنگینی» در انتظارشان خواهد بود.

میرحسین موسوی و مهدی کروبی، دو نامزد معترض به نتیجه انتخابات ریاست جمهوری ایران، در سال ۱۳۸۸ بودند که رهبری جنبش اعتراضی پس از آن انتخابات را بر عهده گرفتند.

این دو از بهمن‌ماه سال ۱۳۸۹ بدون برگزاری دادگاه در حصر خانگی قرار گرفتند. زهرا رهنورد، همسر آقای موسوی نیز همراه با او در حصر است.

در این مدت مباحث زیادی درباره آنها در فضای سیاسی و رسانه‌ای ایران در جریان بوده است.

حسن روحانی، رئیس جمهور ایران، در مبارزات انتخاباتی خود وعده داده بود که رفع حصر از این سه تن را در صورت رسیدن به ریاست جمهوری پیگیری می‌کند اما دولت او تاکنون نتوانسته اقدامی در این جهت انجام دهد و برخی از شخصیت‌های اصلی حامی آن مانند اکبر هاشمی رفسنجانی و محمد خاتمی نیز گفته‌اند که دولت اختیاری در این حوزه ندارد.

غلامرضا مصباحی مقدم نیز در سخنان اخیر خود گفت که در صورت محاکمه میرحسین موسوی، مهدی کروبی و زهرا رهنورد، «اجرای این محکومیت هم به صلاح نیست» و «بازتاب داخلی و خارجی آن [هم] به نفع نظام نیست».

این عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام بر این مبنا توصیه کرد که «اگر تجدیدنظری از سوی خود آنها صورت گیرد، شاید بشود به صورتی مسئله را حل کرد اما آنها طوری رفتار داشتند که گویی بر حقند، پس بهتر است محاکمه را کنار بگذاریم».

محمدرضا باهنر، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام و نایب رئیس دوره گذشته مجلس شورای اسلامی، نیز اخیرا گفته بود که «بهترین وضعیت» برای میرحسین موسوی و مهدی کروبی «ادامه حصر» آنهاست.

آقای باهنر همچنین افزود آقای موسوی پیشنهاد او مبنی بر این که اعلام کند در صورت آزادی «تا سال‌ها فعالیت سیاسی انجام نخواهد داد» را نپذیرفته است.

به دنبال این سخنان، میرحسین موسوی، با متهم کردن تلویحی آقای باهنر به «دروغگویی»، گفت که هیچ پیامی از او دریافت نکرده است.

XS
SM
MD
LG