لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۵۹

ایران اولین هواپیمای پساتحریم را از آمریکا تحویل گرفت


ایران و شرکت هوا و فضای بوئینگ آمریکا در خرداد ماه امسال قرارداد خرید ۸۰ فروند از بوئینگ و اجاره ۲۹ فروند هواپیمای دیگر را امضا کردند.
ایران و شرکت هوا و فضای بوئینگ آمریکا در خرداد ماه امسال قرارداد خرید ۸۰ فروند از بوئینگ و اجاره ۲۹ فروند هواپیمای دیگر را امضا کردند.

نورالله رضایی نیارکی، مدیرعامل شرکت هواپیمایی نفت ایران، روز سه‌شنبه خبر داد که نخستین هواپیمای مسافربری ساخت بوئینگ آمریکا به ناوگان هوایی این شرکت پیوسته است.

به گزارش روز سه‌شنبه، ۳۰ شهریور، خبرگزاری مهر، آقای نیارکی گفت که این هواپیما «یک فروند از چهار فروند خریداری شده از بوئینگ» است و سه فروند دیگر هم «تا پایان سال» به ناوگان شرکت هواپیمایی نفت اضافه می‌شود.

مدل این هواپیماها بوئینگ ۷۳۷ اعلام شده است.

ایران و شرکت هوافضای بوئینگ آمریکا در خردادماه امسال قرارداد خرید ۸۰ فروند از بوئینگ و اجاره ۲۹ فروند هواپیمای دیگر را امضا کردند.

این قرارداد که به دنبال توافق اتمی میان ایران و قدرت‌های جهانی و لغو تحریم‌ها علیه ایران امضا شد، هنوز اجرایی نشده است.

تحریم‌های غیر هسته‌ای آمریکا علیه ایران باعث شده تا بانک‌های بزرگ جهان همچنان از همکاری با تهران خودداری کنند.

تحویل داده شدن اولین هواپیمای بوئینگ به ایران تنها چند روز پس از آن اعلام شد که وزیر راه و شهرسازی ایران گفت که وزارت خزانه‌داری ایالات متحده هنوز مجوزهای لازم برای فروش هواپیماهای بوئینگ به ایران را صادر نکرده است.

ایران قرارداد دیگری هم با شرکت اروپایی ایرباس برای خرید ده‌ها هواپیمای مسافربری امضا کرده که هنوز اجرایی نشده است.

در همین زمینه یک مقام جمهوری اسلامی روز دوشنبه، ۲۹ شهریور، به خبرگزاری رویترز گفت که تهران به خاطر تاخیر نهادهای مسئول آمریکا در تایید صادرات هواپیماهای ایرباس به ایران شش فروند از سفارش خود کاسته است.

XS
SM
MD
LG