لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۱۱

عضو شورای اصلاح‌طلبان از «گلایه» خاتمی از روحانی خبر داد


حسن رسولی توضیح داده که محمد خاتمی در دیدار با حسن روحانی، «گلایه خود و اصلاح‌طلبان» را به آقای روحانی منتقل كرده است.
حسن رسولی توضیح داده که محمد خاتمی در دیدار با حسن روحانی، «گلایه خود و اصلاح‌طلبان» را به آقای روحانی منتقل كرده است.

یکی از نزدیکان محمد خاتمی، رئیس جمهور اسبق ایران، و عضو شورای سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان، می‌گوید که در پی انتخابات مجلس آقای خاتمی در دیداری با حسن روحانی، رئیس جمهور کنونی، از او «گلایه» کرده است.

حسن رسولی، عضو شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان ایران، به شماره چهارشنبه، سوم شهریور، روزنامه آرمان گفت که این «گلایه» در دیداری خصوصی و پس از آن مطرح شده است که «حاميان آقای روحانی كه در انتخابات مجلس با اصلاح‌طلبان ائتلاف كرده بودند، به عهد خود وفا نکردند».

آقای رسولی توضیح داد که محمد خاتمی در دیدار با حسن روحانی، «گلایه خود و اصلاح‌طلبان» را به آقای روحانی منتقل كرده است.

به گفته این چهره نزدیک به آقای خاتمی، «نكته مهم درباره بدعهدی حاميان آقای روحانی، كج‌رفتاری برخی از وزرای دولت برخلاف جهت‌گيری اين ائتلاف بوده است».

حسن رسولی گفت: «بدعهدی برخی افراد در اين ائتلاف سبب از دست رفتن برخی از اركان مهم مجلس دهم برای اصلاح‌طلبان شده است.»

عضو شورای سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان در این مصاحبه خبر داد که حسن روحانی، این انتقاد را «پذیرفته» و «گویا به اين وزرا تذكر نيز داده‌اند و از آنها خواسته‌اند همكاری بيشتری با اصلاح‌طلبان داشته باشند».

به گفته آقای رسولی، اصلاح‌طلبان از «عدم انسجام در دولت گلايه دارند» و «هنگامی كه رئيس ‌جمهور به عنوان رئيس قوه مجريه كشور در مقابل فراكسيون اميد به عنوان فراكسيون حامی دولت یک موضع می‌گيرد، برخی از وزرا و افراد كابينه نبايد موضع ديگری بگيرند و باعث دودستگی در مواضع دولت شوند».

جریان موسوم به اصلاح‌طلب به رهبری محمد خاتمی، در انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۳۹۲ ایران از حسن روحانی حمایت کرد.

این حمایت در شرایطی رخ داد که محمدرضا عارف، از چهره‌های نزدیک به آقای خاتمی در انتخابات حضور داشت، اما در نهایت ناچار به کناره‌گیری شد.

در انتخابات دوره دهم مجلس شورای اسلامی در سال ۱۳۹۴ نیز، جریان حامی دولت حسن روحانی و اصلاح‌طلبان تقریبا در تمام ایران، فهرست‌های مشترکی ارائه کردند.

در همین حال آقای رسولی به روزنامه آرمان گفته است که اصلاح‌طلبان در انتخابات ریاست جمهوری سال آینده، «در طول آقای روحانی کاندیدا معرفی خواهند کرد».

به گفته این چهره نزدیک به محمد خاتمی، معرفی نامزد «در طول آقای روحانی به معنای دست كشيدن از حمايت آقای روحانی نيست، بلكه به معنای استفاده از ظرفيت انتخابات برای مطرح‌ كردن مطالبات مدنی و اصلاح‌طلبانه و حفظ هويت جريان اصلاحات است».

به گفته این شخصیت اصلاح‌طلب، «عمل ‌كردن به وعده‌های زمين‌مانده» حسن روحانی در سال ۹۲ «تنها قید و شرط» اصلاح‌طلبان برای تکرار حمایت از آقای روحانی در سال ۹۶ است.

او در توضیح این مسئله گفته است: «ما به خوبی به این نکته آگاهی داریم که عمل کردن به مسئله حصر خارج از اختیارات رئیس جمهوری است. با وجود این آقای روحانی این شعار را مطرح کردند.»

حسن رسولی هشدار داد که «اگر جريان اصلاحات در عرض آقای روحانی كانديدا معرفی كند، حدود ۵۰ درصد از پايگاه جريان اصلاحات به سمت ديگری كشيده می‌شوند و اين دودستگی در نهايت به سود رقبای سياسی اصلاح‌طلبان و آقای روحانی تمام خواهد شد».

رفع حصر از میرحسین موسوی، مهدی کروبی و زهرا رهنورد، رهبران جنبش سبز که از زمستان سال ۸۹ بدون برگزاری دادگاه محبوس هستند، یکی از وعده‌های حسن روحانی در مبارزات انتخاباتی سال ۹۲ بود.

این سه نفر همچنان در حصر هستند و افرادی مانند اکبر هاشمی رفسنجانی، رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام و محمد خاتمی، رئیس جمهور اسبق ایران می‌گویند که از دست دولت روحانی کاری برای این مسئله برنمی‌آید.

XS
SM
MD
LG