لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۰۲

همکلاسی‌های رضا شاهینی، شهروند ایرانی‌ـ‌آمریکایی، خواستار آزادی او شدند


رضا (رابین) شاهینی
رضا (رابین) شاهینی

صفحه «کارگاه آموزشی شهروندیار» در شبکه اجتماعی فیس‌بوک، ویدئوی کوتاهی از همکلاسی‌های رضا (رابین) شاهینی، شهروند ایرانی‌ـ‌آمریکایی زندانی در ایران، منتشر کرد که در آن تعدادی از هم‌دانشگاهی‌های آقای شاهینی خواستار آزادی او شده‌اند.

رضا (رابین) شاهینی متولد ۱۳۴۸ در ایران است و از سال ۱۹۸۸ و برای ادامه تحصیل به آمریکا و ایالت کالیفرنیا رفت.

آقای شاهینی پس از مدتی در رشته «امنیت بین‌المللی و حل منازعات» در دانشگاه ایالتی سن‌دیه‌گو تحصیل خود را آغاز کرد و همچنین توانست تابعیت آمریکا را به دست بیاورد.

رضا (رابین) شاهینی پس از هفت سال در خردادماه ۱۳۹۵ برای دیدار با مادر بیمارش به ایران رفت، اما چند روز پیش از بازگشت به آمریکا توسط نیروهای امنیتی در خانه مادرش دستگیر شد.

او در نهایت به اتهام «همکاری با دولت‌های متخاصم، اقدام علیه امنیت ملی و ارتباط با عناصر و رسانه‌های ضد انقلاب» به ۱۸ سال زندان محکوم شد.

شهروندیار گزارش می‌دهد که این شهروند ایرانی‌ـ‌آمریکایی «بر خلاف قوانین خود جمهوری اسلامی در کنار زندانیان مواد مخدر» در زندان گرگان نگهداری می‌شود و «در مدت بازداشت بارها از سوی زندانیانی که آلت دست نیروهای امنیتی زندان گرگان هستند مورد اذیت و آزار شدید قرار گرفته و وقتی به این وضع اعتراض کرده او را به سلول انفرادی انتقال داده‌اند».

بر اساس این گزارش، «برخورد دوگانه و بر خلاف موازین انسانی و حقوق بشری نیروهای امنیتی زندان گرگان تا آنجا پیش رفت که رضا (رابین) شاهینی را به جرم نوشتن خاطرات زندان مورد ضرب و شتم قرار داده و به سلول انفرادی فرستادند».

در همین حال فاطمه شاهینی، به رادیو فردا می‌گوید خبر کتک خوردن برادرش صحت ندارد. وی می‌افزاید برادرش دادگاه و حکم را ناعادلانه می‌‌داند.

گزارش شده که این شهروند ایرانی‌ـ‌آمریکایی از چهارشنبه ۲۷ بهمن در اعتراض به شرایط خود اعتصاب غذا کرده است.

پیشتر، سپاه استان گلستان با انتشار عکس‌هایی از فیس‌بوک این شهروند ایرانی‌ـ‌آمریکایی که او را در کنار مخالفان جمهوری اسلامی و در تجمعات حمایت از اعتراضات مردمی پس از انتخابات ریاست جمهوری ۱۳۸۸ نشان می‌‌داد، مدعی ارتباط او با «سرویس جاسوسی آمریکا» شده بود.

آقای شاهینی هفته گذشته در نامه‌ای، ضمن رد اتهامات خود، روند رسیدگی به این اتهامات را «ناعادلانه» خواند.

در این نامه سرگشاده که در اختیار رادیوفردا نیز قرار گرفت، آقای شاهینی با بیان این که اتهامات او بر اساس عکس‌هایی از حضور او در «تجمعات حمایت از جنبش سبز در آمریکا» مطرح شده، نوشته است که «با هیچ فردی که طرفدار مبارزه خشونت‌آمیز سیاسی باشد دیدار نداشته و تنها گناه او بیان افکارش بوده است».

رضا (رابین) شاهینی نوشته که برای «دیدار با خانواده و به گمان تغییر سیاست دولت در قبال شهروندان» به ایران سفر کرده بود.

XS
SM
MD
LG