لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۱۰

برداشت «صفر» ایران و ٣٠٠ میلیون فوت مکعبی عربستان از یک میدان گازی مشترک


میدان گازی فرزاد، شامل دو میدان گازی است که ایران و عربستان سعودی مالکیت مشترکی بر آنها دارند.
میدان گازی فرزاد، شامل دو میدان گازی است که ایران و عربستان سعودی مالکیت مشترکی بر آنها دارند.

خبرگزاری مهر گزارش داده که در حالیکه ایران «حتی یک دکل حفاری» برای برداشت از میدان مشترک گازی فرزاد ندارد، عربستان سعودی با استفاده از «فناوری خارجی»، روزانه «تا ٣٠٠ میلیون فوت مکعب» از این میدان گاز برداشت می‌کند.

مهر سخنان کریم زبیدی، از مقام‌های شرکت ملی نفت ایران را منتشر کرده که گفته «هم‌اکنون ایران برداشت گازی از میادین فرزاد انجام نمی‌دهد» و افزوده است که «باید با استفاده از تکنولوژی‌های جدید» برداشت از این میدان انجام شود.

میدان گازی فرزاد، در بخشی از خلیج فارس معروف به بلوک فارسی، در غرب میدان پارس شمالی، واقع شده و شامل دو میدان گازی است که ایران و عربستان سعودی مالکیت مشترکی بر آنها دارند.

خبرگزاری مهر در گزارش خود افزوده که در حالیکه «در بخش ایرانی میدان گازی فرزاد حتی یک دستگاه دکل حفاری هم مشغول به کار نیست و عملا هیچ برنامه جامعی برای توسعه این میدان مشترک گازی در شرکت ملی نفت ایران تعریف و اجرا نشده است»، شرکت آرامکوی عربستان سعودی قراردادی یک میلیارد و ۶۰۰ میلیون دلاری با دو شرکت هندی و سنگاپوری برای توسعه این میدان امضا کرده است.

بیژن زنگنه، وزیر نفت ایران، بهمن ماه سال ۹۴ گفته بود: «تنها میدانی که قول توسعه آن به یک شرکت خارجی داده شده، میدان فرزاد ب بوده که قول آن در سطح روسای جمهور دو کشور به هندی‌ها داده شده است».

ایران چند میدان نفتی مشترک در آب‌های خلیج فارس با کشورهای عربی دارد اما به دلیل مشکلات مختلف اقتصادی و تحریم‌های بین‌المللی سال‌های اخیر، در توسعه و استفاده از آنها، از همسایگان خود عقب افتاده است.

XS
SM
MD
LG