لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۴۲

درخواست ظریف از آمریکا برای «فعالیت بیشتر» جهت رفع تأثیر تحریم‌ها


محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران
محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران

محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران تاکید کرد که ایالات متحده آمریکا «باید نقشی بسیار بسیار فعال‌تر» در برطرف کردن «تأثیرات روانی» ناشی از تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران ایفا کند.

آقای ظریف که سه‌شنبه ۲۵ خرداد در نشست خبری مشترک با فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجی و امور دفاعی اتحادیه اروپا و بورگه برند، همتای نروژی خود شرکت کرده بود، گفت که «تاثیرات روانی» ناشی از تحریم‌ها علیه ایران «همچنان وجود دارد».

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، وزیر امور خارجه ایران در این دیدار تاکید کرد که «آمریکا تحریم‌ها را برداشته است اما تأثیرات روانی ناشی از سال‌ها وضع این تحریم‌ها همچنان وجود دارد و من معتقدم که آمریکا باید نقشی بسیار بسیار فعال‌تر ایفا کند.»

مقام‌های مختلف جمهوری اسلامی در ماه‌های اخیر همواره تاکید کرده‌اند که علی‌رغم رفع تحریم‌ها علیه ایران پس از توافق هسته‌ای، نتوانسته‌اند از منافع اقتصادی ناشی از این مسئله به طور کامل برخوردار شوند.

دسترسی نداشتن به دلار آمریکا به عنوان ارز اول بین‌المللی و مشکل در نقل و انتقالات مالی با بانک‌های جهانی، دلیل اصلی این مسئله عنوان شده است.

ضمن اینکه تحریم‌های غیر هسته‌ای آمریکا علیه ایران مرتبط با اتهام «حمایت از تروریسم و پول‌شویی» کماکان باقی است.

سخنان آقای ظریف در حالی بیان شده که هم دولت آمریکا و هم دیگر قدرت‌های جهانی در ماه‌های اخیر بارها از بانک‌های بزرگ جهان خواسته‌اند تا همکاری‌های قانونی با ایران را برقرار کنند.

با وجود این وزیر امور خارجه ایران در نروژ هم تاکید کرد: «ما باید در عمل شاهد تحقق وعده‌ها باشیم و به ویژه مردم ایران باید تاثیرات رفع تحریم‌ها را ببینند».

به گزارش خبرگزاری رویترز، خانم موگرینی، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، نیز در دیدار روز سه‌شنبه گفت که اتحادیه اروپا در حال گفت‌وگو با تاجران و بانک‌ها برای تشویق آنها به تعامل بیشتر با ایران است، اما خاطرنشان کرد که این روند «زمان‌بر» خواهد بود.

او در ادامه اظهار داشت که «در چهار ماهه نخست امسال، تجارت بین اتحادیه اروپا و ایران ۲۲ درصد افزایش پیدا کرده‌است» و افزود که هرچند چالش‌ها هم‌چنان باقی است، اما روند تغییرات، «در جهت درست ادامه دارد.»

او در پایان تأکید کرد که «اروپا خواستار آن است که شهروندان ایرانی بتوانند از برداشته شدن تحریم‌ها نفع ببرند.»

XS
SM
MD
LG