لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۰:۱۹

اوباما و عبادی در مورد بازپس‌گیری موصل گفت‌وگو می‌کنند


نیروهای ارتش عراق در اطراف شهر قیاره. شهر قیاره در نزدیکی موصل قرار دارد.
نیروهای ارتش عراق در اطراف شهر قیاره. شهر قیاره در نزدیکی موصل قرار دارد.

در حالیکه نیروهای عراقی به سوی شهر موصل پیشروی می‌کنند، باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا قرار است دوشنبه ۲۹ شهریور در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل متحد با حیدر العبادی، نخست‌وزیر عراق، دیدار و ازجمله در مورد موصل با وی گفت‌وگو کند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، بن رودز، مشاور ارشد رئیس جمهور آمریکا گفته که روسای جمهور دو کشور قرار است دربارهٔ ائتلاف علیه گروه حکومت اسلامی (داعش) و عملیات آزادی موصل با هم گفت‌وگو کنند.

حکومت اسلامی (داعش) در تابستان ۱۳۹۳ موصل، دومین شهر بزرگ عراق را به شکلی ناگهانی به تصرف خود درآورد.

اما در ماه‌های اخیر، ارتش عراق و پیشمرگ‌های کرد که توسط نیروهای ائتلاف به رهبری آمریکا آموزش می‌بینند، به سوی شهر موصل پیشروی کرده‌اند و خود را آماده عملیات نهایی برای آزادی این شهر می‌کنند.

شبکه خبری سی‌ان‌ان گزارش داده که شواهد حاکی از آن است که عملیات نهایی آزادی موصل، می‌تواند تا ماه آینده آغاز شود.

صدها سرباز ویژه ارتش آمریکا هم به یک پایگاه هوایی در ۶۵ کیلومتری جنوب موصل رسیده‌اند تا نیروهای عراقی را در این عملیات همراهی کنند.

نیروی هوایی آمریکا نیز روز جمعه، چند موضع نیروهای داعش را در اطراف موصل بمباران کرد تا راه برای پیشروی نیروهای عراقی به سوی این شهر باز شود.

وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) هفته پیش نیز اعلام کرده بود که در حمله هوایی به یک کارخانه در اطراف موصل، یک کارگاه ساخت مواد شیمیایی داعش را نابود کرده است.

جفری هریگین، سپهبد ارتش آمریکا روز پنج‌شنبه در پنتاگون به خبرنگاران گفت زمانیکه ارتش عراق برای آغاز عملیات موصل آماده باشد «ما هم آماده پشتیبانی از آنها خواهیم بود و عملیات پروازی ما هم آماده خواهد بود.»

وی افزود که نیروهای ائتلاف هم‌اینک در حال انجام عملیات‌های تجسسی و اطلاعاتی در منطقه هستند.

XS
SM
MD
LG