لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۳۹

آمریکا خواستار فشار شورای امنیت بر روسیه برای پایان بحران سوریه شد


در تلاشی تازه از سوی دولت دونالد ترامپ برای پایان دادن به معضل جنگ داخلی در سوریه، نیکی هیلی، سفیر آمریکا در سازمان ملل متحد، خواستار فشار شورای امنیت بر روسیه برای پایان دادن به بحران سوریه شد.

خانم هیلی روز پنج‌شنبه، هفتم اردیبهشت، از شورای امنیت ملل متحد خواست تا «تمام توجهات و تمام فشار» ممکن را متوجه روسیه کند تا جنگ و بحران در سوریه به پایان برسد.

نماینده آمریکا در سازمان ملل متحد همچنین تاکید کرد که شورای امنیت باید برای پایان دادن به وضعیت سوریه اقدام کند، حتی اگر با وتوی روسیه مواجه شود.

به گفته نیکی هیلی، فقط روس‌ها «می‌توانند این وضعیت را متوقف کنند، اگر بخواهند».

روسیه و ایران بزرگ‌ترین حامیان دولت بشار اسد در شش سال بحران سیاسی و جنگ در سوریه بوده‌اند. در این مدت صدها هزار نفر از مردم سوریه کشته، زخمی و میلیون‌ها تن آواره شده‌اند.

روسیه که یکی از پنج کشور دارای حق وتو در شورای امنیت است، تاکنون هشت بار از این حق به نفع دولت بشار اسد استفاده کرده است.

در آخرین نمونه، روسیه قطعنامه محکومیت حمله شیمیایی اخیر به روستای خان شیخون را وتو کرد.

روسیه، دولت بشار اسد را دولت قانونی سوریه می‌داند و می‌گوید که این دولت با «تروریست‌ها» در جنگ است.

اما آمریکا و بسیاری از دولت‌های دیگر با اشاره به کشته شدن صدها هزار نفر از مردم سوریه و ویرانی این کشور، می‌گویند که بشار اسد مشروعیت خود را از دست داده است.

سفیر آمریکا در سازمان ملل متحد گفت: «روسیه به حمایت از رژیم سوریه ادامه می‌دهد، روسیه به رژیم سوریه اجازه می‌دهد تا کمک‌های انسان‌دوستانه را از مردمی که به آنها نیاز دارند دریغ کند، روسیه به حمایت از رهبری که علیه مردم خودش سلاح شیمیایی استفاده می‌کند، ادامه می‌دهد.»

در واکنش به این سخنان، پتر ایلیچف، جانشین سفیر روسیه در سازمان ملل متحد گفت که کشورش همراه با ایران و ترکیه، در حال کار بر روی کاهش خشونت‌ها با هدف ارائه کمک‌های بشردوستانه است.

آقای ایلیچف، انتقاد آمریکا از روسیه را رد کرده و گفت که «شما یک کلمه هم نگفته‌اید که برای بهبود شرایط چه کرده‌اید».

XS
SM
MD
LG