لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۱۲

نامه رضا پهلوی به دونالد ترامپ: حساب مردم ایران را از جمهوری اسلامی جدا کنید


رضا پهلوی، فرزند آخرین پادشاه ایران، در نامه‌ای به دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا، با اشاره به محدودیت‌های مهاجرتی اخیر درباره ایرانیان، از او خواسته تا حساب مردم ایران را از جمهوری اسلامی جدا کند.

شاهزاده رضا پهلوی با اشاره به «موفقیت‌های درخشان» ایرانیان مقیم آمریکا در حوزه‌های مختلف مانند تحصیلات دانشگاهی و آموزش، حقوق و پزشکی، هنر، فناوری و مهندسی، خطاب به رئیس جمهور آمریکا گفته است: «ایالات متحده همواره سرزمینی مهمان‌نواز برای هم‌میهنان من بوده که از ترور و حاکمان دینی گریخته‌اند... بنابراین ما باید حساب مردم ایران را از رژیم ظالمی که بر آنها حکومت می‌کند، جدا کنیم».

فرزند آخرین پادشاه ایران با اشاره به آنچه «نگرانی‌های مردم آزادیخواه ایران» از محدودیت‌های مهاجرتی اخیر توصیف کرده، افزوده است ایرانیان «نگرانند که همزمان هم توسط دیکتاتوری روحانیون سرکوب می‌شوند و هم به طور بالقوه با محدودیت‌های دستور اجرایی جدید جریمه خواهند شد».

رضا پهلوی با اشاره به «موفقیت‌های درخشان» ایرانیان مقیم آمریکا در حوزه‌های مختلف مانند تحصیلات دانشگاهی و آموزش، حقوق و پزشکی، هنر، فناوری و مهندسی، خطاب به رئیس جمهور آمریکا گفته است: «ایالات متحده همواره سرزمینی مهمان‌نواز برای هم‌میهنان من بوده که از ترور و حاکمان دینی گریخته‌اند... بنابراین ما باید حساب مردم ایران را از رژیم ظالمی که بر آنها حکومت می‌کند، جدا کنیم».

رضا پهلوی در عین حال، بازنگری و بهبود قوانین مهاجرتی آمریکا در راستای «بهبود امنیت ملی» این کشور را «کاملا قابل درک» دانسته اما ابراز امیدواری کرده تا «این بازنگری به قربانی شدن تعداد بیشتری از ایرانیان فراری از رژیم تروریستی جمهوری اسلامی که به دنبال پناهندگی در آمریکا هستند، نینجامد».

دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا، در فرمانی اجرایی که چند روز پس از آغاز ریاست جمهوری خود صادر کرد، ورود پناهجویان به این کشور را برای ۱۲۰ روز ممنوع کرد. او همچنین دستور داد تا اتباع هفت کشور ایران، عراق، سومالی، سودان، یمن، سوریه و لیبی برای ۹۰ روز اجازه ورود به آمریکا را نداشته باشند.

دولت آمریکا هدف از این فرمان را بازنگری در قوانین مهاجرتی این کشور و بهبود آنها اعلام کرده است هرچند واکنش‌های منفی زیادی در داخل و خارج از آمریکا به دنبال داشته است.

کاخ سفید اعلام کرده است دارندگان گرین کارت، حق سکونت دائم در آمریکا، برای ورود به خاک ایالات متحده نیاز به مجوز جداگانه ندارند.

رضا پهلوی پس از انتخاب دونالد ترامپ به ریاست جمهوری آمریکا نیز در نامه‌ای به او، خواستار «همکاری» رئیس جمهور منتخب آمریکا با «نیروهای سکولار دموکرات» ایران برای «شکست اسلام سیاسی» به جای «جنگ» شده بود.

در نامه جدید فرزند آخرین پادشاه ایران به رئیس جمهور آمریکا نیز یک بار دیگر تکرار شده که «نبرد علیه اسلام رادیکال و نظامی با آسانگیری یا جنگ پیروز نمی‌شود» و بر «حمایت و تقویت جامعه مدنی ایران» تاکید شده است.

آقای پهلوی در پایان نامه‌اش به رئیس جمهور آمریکا، با ابراز امیدواری درباره «ایفای نقش کلیدی آمریکا و دیگر کشورهای دموکراتیک جهان در حمایت از مردم شجاع ایران» تاکید کرده است: «ما قویا باور داریم که یک ایران سکولار و دموکرات، صلح و ثبات را برای منطقه به ارمغان می‌آورد».

XS
SM
MD
LG