لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۴۵

سعد حریری: یک نفر تشکیل دولت در لبنان را پیچیده کرده است


سعد حریری به تازگی و براساس یک توافق سیاسی، به مقام نخست‌وزیری برگزیده شده است.
سعد حریری به تازگی و براساس یک توافق سیاسی، به مقام نخست‌وزیری برگزیده شده است.

سعد حریری، نخست‌وزیر لبنان، گفته که تلاش‌های او برای تشکیل دولت جدید با «موانع بزرگی» روبروست زیرا «یک نفر مسائل را پیچیده کرده است».

سعد حریری به تازگی و بر اساس یک توافق سیاسی، به مقام نخست‌وزیری برگزیده شده است. پیشتر و بر اساس این توافق، میشل عون به مقام ریاست جمهوری لبنان رسید که در تقریبا دو سال و نیم گذشته بدون رییس‌جمهور اداره می‌شد.

خبرگزاری رویترز گزارش داده که موضع‌گیری‌های خوشبینانه گروه‌های سیاسی رقیب در دو هفته اخیر این تصور را ایجاد کرده بود که تا روز استقلال لبنان که سه‌شنبه این هفته است، کابینه جدید تشکیل خواهد شد.

اما سعد حریری روز دوشنبه پس از ملاقات با میشل عون در تشریح تردید خود برای تشکیل کابینه گفت: «موانع جدی وجود دارد و یک نفر مسائل را پیچیده کرده است».

نخست‌وزیر لبنان نامی از این فرد نبرده است.

ظاهرا دلایل بروز تنش بین جناح‌های رقیب، تقسیم پست‌های کابینه و اختلاف نظر بر سر طرح قانون انتخابات جدید است که قبل از انتخابات پارلمانی ۲۰۱۷ باید تصویب شود.

لبنان برای اجرای طرح‌های اقتصادی و توسعه که سال‌ها به تاخیر افتاده، مثل بهبود زیرساخت‌های کشور و یا بهره‌برداری از منابع نفت و گاز، به سرعت به یک دولت کارآمد نیاز دارد.

تنش‌های سیاسی که تحت تاثیر جنگ داخلی سوریه تشدید شده، تصمیم‌گیری سیاسی در لبنان را فلج و نگرانی در مورد تشدید بی‌ثباتی در کشور را تشدید کرده است. از سال ۲۰۰۹ تاکنون پارلمان لبنان تشکیل جلسه نداده است.

همزمان و به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، عربستان سعودی روز دوشنبه از رییس‌جمهوری جدید لبنان برای دیدار از آن کشور دعوت کرد.

خالد الفیصل، ولیعهد عربستان سعودی، پس از ملاقات با میشل عون به خبرنگاران گفت رییس‌جمهوری لبنان سفر به ریاض پس از تشکیل کابینه جدید را پذیرفته است.

لبنان سال‌هاست که میدان صف‌آرایی بین گروهای رقیب بوده است. برخی از بازیگران پرقدرت در این کشور مثل حزب مسیحیان به رهبری میشل عون و گروه حزب‌الله با حکومت ایران و در مقابل گروه‌های دیگر با رقیب اصلی ایران یعنی عربستان سعودی همسو هستند.

عربستان سعودی اوایل سال جاری میلادی کمک تسلیحاتی سه میلیارد دلاری خود به لبنان را به خاطر نقش حزب‌الله در این کشور معلق کرد.

XS
SM
MD
LG