لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۲:۴۵

سخنرانی صادق زیباکلام هم به دستور دادستانی قزوین لغو شد


زیباکلام «اعتقاد قاطعانه و قلبی» خود به «حفظ نظام جمهوری اسلامی» را اعلام کرده اما سیاست‌های تهران علیه اسرائیل و آمریکا را نقد می‌کند.
زیباکلام «اعتقاد قاطعانه و قلبی» خود به «حفظ نظام جمهوری اسلامی» را اعلام کرده اما سیاست‌های تهران علیه اسرائیل و آمریکا را نقد می‌کند.

پس از لغو سخنرانی علی مطهری در مشهد، سخنرانی صادق زیباکلام در قزوین هم لغو شده است.

آقای زیباکلام به خبرگزاری ایلنا گفته که قرار بود بعدازظهر اول آذر در دانشگاه آزاد قزوین درباره انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا سخنرانی کند اما «یک ساعت مانده به شروع برنامه» به او اطلاع دادند که «سخنرانی به دستور دادستان قزوین لغو شده است».

این استاد دانشگاه تهران افزوده که دادستان قزوین، دلیل لغو سخنرانی او را «ملاحظات امنیتی» عنوان کرده است.

ایلنا و سایت اصلاحات‌نیوز همچنین نامه دادستان قزوین به فرماندار این شهر را منتشر کرده‌اند که در آن نوشته شده است، «با توجه به اینکه اخباری مبنی بر حضور گروه‌های مخالف جهت جلوگیری» از سخنرانی صادق زیباکلام به علت «سوابق سخنرانی‌های ایشان درباره مسائل چالش‌برانگیز» رسیده، این سخنرانی باید لغو شود.

صادق زیباکلام علیرغم آنکه «اعتقاد قاطعانه و قلبی» خود به «حفظ نظام جمهوری اسلامی» را اعلام کرده اما سیاست‌های جمهوری اسلامی به ویژه علیه اسرائیل و آمریکا را به شدت نقد می‌کند.

در هفته‌های اخیر فیلمی منتشر شده که نشان می‌دهد آقای زیباکلام برای سخنرانی در یک دانشگاه وارد می‌شود اما حاضر نمی‌شود پرچم‌های اسرائیل و آمریکا را لگد کند.

یک روز پیش از لغو سخنرانی صادق زیباکلام در قزوین توسط دادستانی این شهر، سخنرانی علی مطهری، نایب رییس دوم مجلس شورای اسلامی در مشهد نیز به دستور دادستانی لغو شده بود.

اگرچه بسیاری مخالفت احمد علم‌الهدی، امام جمعه مشهد و نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی، را دلیل اصلی لغو سخنرانی آقای مطهری دانستند اما دفتر امام جمعه مشهد این مسئله را تکذیب کرد.

لغو سخنرانی نایب رییس مجلس شورای اسلامی، واکنش‌های زیادی در میان نمایندگان مجلس و وزارت کشور داشت.

صادق زیباکلام هم در گفت‌وگویی با سایت اصلاحات‌نیوز، با اشاره به احمد علم‌الهدی گفته که «سلطان بی‌تاج و تخت خراسان اهمیتی برای قانون قائل نیست».

آقای زیباکلام افزوده است: «چه تضمینی وجود دارد که آیت‌الله علم‌الهدی فردا نگوید که سینما مصداق لهو و لهب است و نباید در مشهد وجود داشته باشد؟ چه تضمینی وجود دارد که نگوید تماشاخانه‌ها نباید در مشهد وجود داشته باشد؟ چه تضمینی وجود دارد که نگوید چه معنا دارد که دختر و پسر در دانشگاه‌های مشهد کنار یکدیگر درس بخوانند؟»

این استاد دانشگاه افزود: «آقای علم‌الهدی به خوبی نشان داده‌اند که برایشان مهم نیست که قانون چه می‌گوید، مصوبات مجلس و دولت و استانداری و شورای عالی امنیت ملی و… چه می‌گوید و ایشان تنها کاری را انجام می‌دهند که به نظر خودشان صحیح است و کاری به قانون ندارند».

لغو سخنرانی صادق زیباکلام در قزوین در حالی است که این استاد دانشگاه در مصاحبه‌ای با برنامه «تاریخ آنلاین» که به تازگی منتشر شده، گفت که هرگاه نهادهای امنیتی با او تماس گرفته‌اند و از وی خواسته‌اند تا با رسانه‌ای مصاحبه نکند یا سخنرانی نداشته باشد، او اطاعت کرده است.

XS
SM
MD
LG