لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۰۷

یک مقام دیگر در قوه قضاییه ایران به رسانه‌ها هشدار داد


دادستان تهران تاکید کرده که دادستانی «در مورد مدیران مسئول رسانه‌ها که خارج از چارچوب اقدام نمایند، مطابق قانون اقدام می‌کند».
دادستان تهران تاکید کرده که دادستانی «در مورد مدیران مسئول رسانه‌ها که خارج از چارچوب اقدام نمایند، مطابق قانون اقدام می‌کند».

در ادامه هشدارهای قوه قضاییه به رسانه‌ها، روز سه‌شنبه دادستان عمومی و انقلاب تهران نیز بار دیگر به رسانه‌ها هشدار داد که حق ندارند «با ادعای اطلاع‌رسانی» اخبار و گزارش‌های «خلاف واقع» منتشر کرده و «موجبات تشویش اذهان عمومی را فراهم آورند».

خبرگزاری مهر روز سه‌شنبه، ۱۶ شهریور، به نقل از عباس جعفری دولت‌آبادی، دادستان تهران، گزارش داد که «برخی» سایت‌های خبری و رسانه‌ها «باید توجه کنند وقتی مشخصات افرادی را بدون اثبات جرم در مراجع قضایی منتشر می‌کنند، موجبات هتک حیثیت افراد را فراهم می‌نمایند».

هشدار دادستان عمومی و انقلاب تهران به رسانه‌ها یک روز پس از آن منتشر می شود که رئیس قوه قضائیه جمهوری اسلامی با انتقاد از انتشار نام افراد مطرح در ماجرای تخلفات مالی شهرداری تهران گفت: «چه معنی دارد که اسامی افرادی که سازمان بازرسی درباره آنها استعلام کرده منتشر شود؟»

صادق آملی لاریجانی، سه روز پیشتر نیز در نامه‌ای به دادستان کل کشور خواستار «برخورد» با رسانه‌های «متخلف» در زمینه افشای واگذاری املاک شهرداری تهران به اعضای شورای شهر شده بود.

یک روز پس از این نامه، قوه قضائیه دو خبرگزاری موج و برنا و چندین سایت خبری از جمله پویش، ۹ صبح و پرشین خودرو را به دلیل شکایت از آنها مسدود کرد، هرچند هنوز کاملا مشخص نیست که همه این رسانه‌ها در ارتباط با ماجرای شهرداری تهران مسدود شده باشند.

وب‌سایت معماری‌نیوز هفته گذشته ضمن انتشار گزارش‌هایی درباره واگذاری املاک شهرداری تهران به مدیران این نهاد و افرادی خارج از این سازمان، از محسن پیرهادی، الهه راستگو، معصومه آباد، هادی ساعی و ابوالفضل قناعتی به عنوان چند عضو شورای شهر تهران نام برده بود که املاکی در مناطق شمالی تهران با تخفیف به آنان واگذار شده است.

گزارش‌های مرتبط با اتهام فساد مالی در شهرداری تهران بازتاب گسترده‌ای در رسانه‌های ایران و شبکه‌های اجتماعی داشته است.

دادستان تهران هم در سخنان سه‌شنبه خود تاکید کرده است که دادستانی «در مورد مدیران مسئول رسانه‌ها و سایت‌های خبری که خارج از چارچوب وظایف مقرر اقدام نمایند، مطابق قانون اقدام خواهد کرد».

مدیرعامل سابق بانک دی بازداشت شده است

عباس جعفری دولت‌آبادی در بخش دیگری از سخنان روز سه‌شنبه‌اش از بازداشت مدیرعامل سابق بانک دی در رابطه با گزارش تحقیق و تفحص مجلس شورای اسلامی از بنیاد شهید خبر داد.

به گفته دادستان تهران، این گزارش در «بخش مربوط به بانک دی» به شعبه بازپرسی دادسرای کارکنان دولت ارجاع شده و «بخش دیگر گزارش در دست بررسی و اقدام» است.

مجلس شورای اسلامی در دوره نهم و همزمان با دولت دوم محمود احمدی‌نژاد، طرح تحقیق و تفحص از بنیاد شهید را تصویب و اجرا کرد.

گزارش‌هایی که در اواخر سال ۱۳۹۳ از قول اعضای هیئت تحقیق و تفحص مجلس شورای اسلامی در رسانه‌ها منتشر شد، از اتهام فساد اقتصادی و اختلاس‌های میلیاردی در این نهاد دولتی زیر نظر رهبر جمهوری اسلامی خبر می‌داد.

مسعود زریبافان، رئیس وقت بنیاد، در واکنش به این گزارش‌ها گفته بود: «بر پدر کسی که درباره مباحث مالی در بنیاد شهید در زمان مدیریت من دروغ گفته، لعنت.»

علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی، اخیرا گفته بود که تحقیق و تفحص از بنیاد شهید «چند صد میلیون خرج روی دست مجلس گذاشت»، اما در آخر «اصلا متوجه نشدیم چه شد».

XS
SM
MD
LG