لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۱۲

مشاور ترامپ: او توافق هسته‌ای را کاملا اجرا خواهد کرد


یکی از مشاوران ارشد دونالد ترامپ، نامزد احتمالی حزب جمهوری‌خواه در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، می‌گوید که آقای ترامپ اگرچه هنوز برنامه‌ای دقیق برای ممانعت از دستیابی ایران به جنگ‌افزار هسته‌ای ندارد، اما برای کنترل ایران توافق اتمی را موبه‌مو اجرا کرده و بر آن نظارت خواهد کرد.

جیسون گرینبلت، مشاور دونالد ترامپ در امور اسرائیل و جهان یهود، در مصاحبه‌ای با روزنامه اسرائیلی جروزالم‌پست که روز دوشنبه، ۱۷ خرداد، منتشر شد تاکید کرد که نامزد احتمالی جمهوری‌خواهان «قطعا توافق هسته‌ای را قاطعانه اجرا خواهد کرد».

این موضع‌گیری تازه را می‌توان نوعی عقب‌نشینی برای دونالد ترامپ به حساب آورد که همواره از توافق اتمی قدرت‌های جهانی با ایران به عنوان «یکی از بدترین توافق‌هایی که دیده» نام برده و گفته است که این توافق نشان می‌دهد آمریکا توسط «افرادی بسیار بسیار احمق رهبری می‌شود».

آقای ترامپ همچنین اخیرا گفته بود که در صورت انتخاب به عنوان رئیس جمهور آمریکا، مذاکره با ایران درباره برنامه و فعالیت‌های هسته‌ای تهران را را تکرار خواهد کرد.

اما این اظهار نظر آقای ترامپ با واکنش منفی محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران روبه‌رو شد.

تقریبا تمام جمهوری‌خواهان ارشد در آمریکا موضعی منفی در برابر توافق اتمی با ایران دارند و حتی تد کروز، یکی از رقبای اصلی دونالد ترامپ، گفته بود که در صورت رئیس جمهور شدن، این توافق را «پاره» می‌کند.

اما مشاور آقای ترامپ در مصاحبه خود گفته که این مسئله «بسیار پیچیده‌تر از این حرف‌هاست» و افزوده است که میلیاردر نیویورکی در صورت رئیس جمهور شدن، نهایت بازرسی‌ها را از برنامه هسته‌ای ایران به عمل خواهد آورد.

آقای گرینبلت در عین حال گفته که دونالد ترامپ فکر نمی‌کند که توافق اتمی مانع دستیابی جمهوری اسلامی به جنگ‌افزار هسته‌ای شود، اما تاکید کرده که آن چه آقای ترامپ برای رسیدن به این هدف انجام خواهد داد، «هنوز مشخص نشده است».

بر مبنای توافق اتمی که میان ایران، آمریکا، بریتانیا، فرانسه، آلمان، چین و روسیه به دست آمد، جمهوری اسلامی پذیرفت تا در قبال تعطیلی بخش‌های زیادی از برنامه اتمی خود تحریم‌های بین‌المللی مرتبط با برنامه هسته‌ای ایران تا حدود زیادی لغو یا تعلیق شود.

هیلاری کلینتون، نامزد احتمالی حزب دموکرات در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، هم بر پایبندی خود به توافق اتمی تاکید کرده، اما گفته که در صورت حرکت ایران به سوی ساخت تسلیحات هسته‌ای، حتی احتمال حمله نظامی به تاسیسات اتمی ایران نیز وجود دارد.

XS
SM
MD
LG