لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۱۵

دو آمریکایی در حمله فردی مسلح در کابل کشته شدند


سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) اعلام کرد که در تیراندازی یک مرد مسلح در نزدیکی پایگاه این سازمان در کابل، دو آمریکایی که یکی ازآنها غیر نظامی بود، کشته شده‌اند.

مقامات امنیتی افغانستان این حادثه را «حمله خودی» توصیف کرده‌اند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، تاکنون هیچ گروهی مسئولیت این حمله در روز چهارشنبه ۲۸ مهر را به عهده نگرفته است.

ناتو اعلام کرده که سه آمریکایی دیگر نیز در این حمله مجروح شده‌اند.

فرد مهاجم هم کشته شده است.

دولت وزیری، سخنگوی وزارت دفاع افغانستان، گفته که فرد مهاجم لباس نظامی به تن داشت.

ناتو اعلام کرد که پرسنل آمریکایی هنگام انجام وظایف خود که آموزش و کمک‌های مستشاری به نیروهای افغان است مورد حمله قرار گرفته‌اند و افزود تحقیقات در مورد این حادثه آغاز شده است.

ژنرال جان نیکلسون، فرمانده ارشد نیروهای آمریکایی و ناتو در افغانستان گفت: «از دست دادن هر یک از پرسنل ما عمیقا دردناک است. ما با اعضای خانواده و همکاران این افراد عمیقا ابراز همدردی می‌کنیم و خطاب به کسانی که به نیروهای ائتلاف حمله می‌کنند می‌گوییم ما به ماموریت خود برای ساختن یک افغانستان بهتر ادامه خواهیم داد».

حملات پرسنل ارتش و یا پلیس افغانستان به نظامیان ائتلاف بین‌المللی مستقر در این کشور، یکی از مشکلات بزرگ ناتو طی سال‌های طولانی است که در کنار نیروهای افغان می‌جنگند.

در ماه مه امسال مهاجمانی که یونیفورم ارتش افغانستان را به تن داشتند در ولایت قندهار دو سرباز اهل رومانی را کشتند.

در حمله مشابهی که اوت سال گذشته روی داد مهاجمی که اونیفورم ارتش افغانستان را به تن داشت دو سرباز آمریکایی را در ولایت هلمند به قتل رساند.

در آوریل سال گذشته نیز در جریان زد و خورد بین نظامیان آمریکایی و افغان در شرق افغانستان یک سرباز آمریکایی کشته شد.

مقامات غربی می‌گویند انگیزه بخش اعظم این حملات کینه شخصی افراد و یا سوءتفاهم‌های فرهنگی است و نه عملیاتی که توسط طالبان و شورشیان دیگر طراحی شده باشد.

با وجودیکه تعداد این نوع حملات درسال‌های اخیر کاهش یافته ولی بین نیروهای افغان و نظامیان خارجی عدم اعتماد شدیدی بوجود آورده است. نیروهای ناتو برای مقابله با این نوع خطرات در سال‌های اخیر اقدامات امنیتی ویژه‌ای اجرا می‌کنند.

حملات به نیروهای خودی در میان نیروهای افغان نیز روی می‌دهد.

در ماه سپتامبر امسال دو سرباز افغان که ظن آن می‌رود با طالبان ارتباط داشتند در ولایت ناآرام قندوز در شمال افغانستان ۱۲ نفر از همقطاران خود را کشتند.

XS
SM
MD
LG