لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۲۵

هشدار نماینده ویژه سازمان ملل درباره تکرار فجایع رواندا و سربرنیتسا در حلب


استفان دی‌میستورا گفته است: «حداکثر ظرف دو تا دو ماه و نیم، بخش شرقی حلب به ویژه قسمت تاریخی آن به طور کامل نابود خواهد شد».
استفان دی‌میستورا گفته است: «حداکثر ظرف دو تا دو ماه و نیم، بخش شرقی حلب به ویژه قسمت تاریخی آن به طور کامل نابود خواهد شد».

استفان دی‌میستورا، نماینده ویژه سازمان ملل متحد در سوریه، درباره تکرار فاجعه‌ای مشابه رواندا یا سربرنیتسا در مناطق تحت کنترل مخالفان دولت سوریه در شهر حلب هشدار داده است.

آقای دی‌میستورا روز پنجشنبه ۱۵ مهر گفت سوریه و روسیه نباید به بهانه حداکثر ۱۰۰۰ جنگجوی عضو جبهه‌النصره، کل بخش شرقی حلب از جمله قسمت باستانی این شهر را به طور کلی نابود کنند.

فرستاده سازمان ملل متحد درباره سوریه، در عین حال اعلام آمادگی کرده تا شخصا جنگجویان حاضر در حلب را برای خروج از این شهر همراهی کند تا امنیت آنها تامین شود.

شهر تاریخی حلب در ماه‌های گذشته هدف سنگین‌ترین حملات و بمباران ارتش‌های سوریه و روسیه بوده است.

شورشیان مخالف بشار اسد از جمله گروه‌های اسلامگرا، در بخش شرقی این شهر مستقرند.

اما به جز آنها ۲۷۵ هزار نفر شهروند غیر نظامی نیز همچنان در این منطقه ساکن هستند که تخمین زده می‌شود ۱۰۰ هزار نفر آنها را کودکان تشکیل می‌دهند.

نماینده ویژه سازمان ملل در امور سوریه با اشاره به این مسئله گفته که اگر روسیه و سوریه حدود ۹۰۰ جنگجوی وابسته به جبهه‌النصره را بهانه‌ای برای تخریب کامل بخش شرقی حلب کنند، «تاریخ درباره آنها قضاوت خواهد کرد».

استفان دی‌میستورا افزوده است: «حداکثر ظرف دو تا دو ماه و نیم، بخش شرقی حلب به ویژه قسمت تاریخی آن به طور کامل نابود خواهد شد».

او افزوده است: «تنها یک چیز است که ما قرار نیست برای آن آماده باشیم؛ اینکه منفعلانه خودمان را کنار بکشیم تا یک سربرنیتسا یا رواندای دیگر تکرار شود».

در جریان نسل‌کشی رواندا در سال ۱۹۹۴ نزدیک به یک میلیون نفر کشته شدند و به صدها هزار زن و کودک در این کشور تجاوز شد. تقریبا یک سال بعد در بوسنی و هرزه‌گوین، بیش از هشت هزار پسر و مرد مسلمان به دست نظامیان صرب در شهر سربرنیتسا کشته شدند. از کشتار سربرنیتسا به عنوان بزرگترین نسل‌کشی انسانی در اروپا پس از جنگ جهانی دوم نام برده می‌شود.

پیش از سخنان آقای دی‌میستورا، ارتش سوریه به شورشیان و خانواده‌های آنها هشدار داد که اگر از فرصت خروج از حلب استفاده نکنند و در مناطق شرقی این شهر باقی بمانند، «سرنوشتی اجتناب‌ناپذیر» در انتظارشان خواهد بود.

XS
SM
MD
LG