لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۲۷

آمریکا «حداکثر ۱۱۶ غیرنظامی» را ظرف هفت سال در مناطق غیرجنگی کشته است


یک فروند هواپیمای بدون سرنشین ام.کیو-۹ آمریکایی در یکی از پایگاه‌های هوایی ایالات متحده در افغانستان.
یک فروند هواپیمای بدون سرنشین ام.کیو-۹ آمریکایی در یکی از پایگاه‌های هوایی ایالات متحده در افغانستان.

دولت ایالات متحده اعلام کرد که بین سال‌های ۲۰۰۹ تا ۲۰۱۵ حداکثر ۱۱۶ غیر نظامی و ۲۵۸۱ شبه‌نظامی در جریان عملیات هوایی آمریکا در کشورهایی به جز افغانستان، عراق و سوریه کشته شده‌اند.

جیمز کلپر، مدیر اطلاعات ملی، از سازمان‌های اطلاعاتی ایالات متحده آمریکا، گزارش مربوط به این حملات و تلفات را روز جمعه ۱۱ تیر منتشر کرد.

در این گزارش گفته شده که ۴۷۳ حمله از اول ژانویه ۲۰۰۹ تا پایان سال ۲۰۱۵ توسط موشک‌ها، جنگنده‌ها و هواپیماهای بدون سرنشین آمریکا در کشورهای مختلف جهان انجام شد.

این حملات «علیه اهداف تروریستی» و در کشورهایی به جز افغانستان، عراق و سوریه که آمریکا هم‌اکنون در آنها حضور نظامی دارد، انجام شد.

خبرگزاری فرانسه گزارش داده که این نخستین بار است که دولت باراک اوباما، آماری از حملات این کشور در مناطقی که رسما در آنها درگیر جنگ نیست، ارائه می‌دهد.

برخی از سازمان‌های غیر دولتی و رسانه‌ها در سال‌های اخیر، خواستار ارائه آمار شفاف‌تری از حملات هوایی آمریکا در مبارزه علیه تروریسم در جهان شده بودند.

منتقدان می‌گویند که تلفات حملات به ویژه هواپیماهای بدون سرنشین آمریکایی در سراسر جهان، بیشتر از آن چیزی است که دولت آمریکا می‌گوید.

آمریکا چندین سال است که از هواپیماهای بدون سرنشین خود برای هدف قرار دادن «تروریست‌ها» به ویژه در کشورهایی مانند یمن، سومالی، لیبی و پاکستان بهره می‌برد.

مدیریت اطلاعات ملی آمریکا در بیانیه خود گفته است که آمار ارائه شده، باید «با در نظر گرفتن محدودیت‌های موجود در امکان تعیین تعداد دقیق تلفات نظامی و غیر نظامی» بررسی شود.

XS
SM
MD
LG