لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۴۵

اخبار ضدونقیض از توافق شبه‌نظامیان تحت حمایت آمریکا با حکومت سوریه


نیروهای دموکراتیک سوریه، مورد حمایت آمریکا در منبج
نیروهای دموکراتیک سوریه، مورد حمایت آمریکا در منبج

شورشیان مسلح مورد حمایت آمریکا در سوریه اعلام کردند که تعدادی از روستاهای شمال سوریه را با هدف درگیر نشدن با ترکیه، به نیروهای وابسته به دولت بشار اسد تسلیم می‌کنند. اما ترکیه این خبر را تکذیب می‌کند.

خبرگزاری فرانسه روز پنج‌شنبه، ۱۲ اسفند، گزارش داد که این تصمیم «عجیب» با میانجی‌گری روسیه اتخاذ شده و بر اساس آن، نیروهای مورد حمایت آمریکا برای اولین بار بخشی از تصرفات خود را در اختیار نیروهای دولت سوریه می‌گذارند.

بر اساس این گزارش، شورای نظامی منبج که بخشی از ائتلاف نیروهای دموکراتیک سوریه است، اعلام کرد که نیروهای دولت سوریه منطقه حائل میان این نیروها و شورشیان مورد حمایت ترکیه را تحویل خواهند گرفت.

شورای نظامی منبج گفته که این مناطق بین دو شهر منبج و الباب قرار دارد.

شهر الباب هفته گذشته توسط شبه نظامیان مورد حمایت ترکیه از کنترل گروه حکومت اسلامی (داعش) خارج شد.

در همین حال، به گزارش رویترز، مولود چاووش‌اوغلو، وزیر امور خارجه ترکیه، هشدار داد که نیروهای مورد حمایت آنکارا به شهر منبج در صورت تخلیه نشدن توسط نیروهای دموکراتیک سوریه حمله خواهند کرد.

شبه نظامیان کرد بخش اصلی ائتلاف نیروهای دموکراتیک سوریه را تشکیل می‌دهند و ترکیه آنها را «تروریست» معرفی می‌کند. این در حالی است که آمریکا از نیروهای دموکراتیک سوریه حمایت تسلیحاتی و تدارکاتی می‌کند.

رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه، هفته پیش هشدار داد که هدف بعدی شبه نظامیان هوادار این کشور، پس از تصرف شهر الباب، به دست گرفتن کنترل شهر منبج است که در اختیار نیروهای کرد قرار دارد.

نیروهای وابسته به ترکیه تحت عنوان «عملیات سپر فرات»‌ در سوریه حضور دارند و در روزهای اخیر موفق شدند دو روستا در شرق الباب را از شبه نظامیان مورد حمایت آمریکا بگیرند، اما ائتلاف نیروهای دموکراتیک روز پنج‌شنبه این دو روستا را پس گرفت.

مولود چاووش‌اوغلو، وزیر امور خارجه ترکیه هم روز چهارشنبه به شبه نظامیان کرد در منبج یادآور شد که ترکیه قبلا هم به آنها هشدار داده بود باید شهر را تخلیه کنند.

همزمان گروه ناظر حقوق بشر سوریه هم گزارش داد که نیروهای دولتی سوریه موفق شده‌اند شهر باستانی پالمیرا را از گروه حکومت اسلامی بازپس بگیرند.

گزارش شده که نیروهای دولتی درگیری‌های شدیدی با شبه‌نظامیان داعش در داخل شهر داشته‌اند.

کنترل شهر پالمیرا در دو سال گذشته، چند بار بین نیروهای وابسته به بشار اسد و حکومت اسلامی دست به دست شده است.

یونسکو اعلام کرده که داعش بسیاری از بناهای تاریخی این شهر باستانی متعلق به دوران امپراتوری رم را نابود کرده است.

XS
SM
MD
LG