لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۱۲

سفیر آمریکا در سازمان ملل: ایران و گروه‌های وابسته‌اش را باید از سوریه بیرون کرد


تعدادی از نیروهای ایرانی اسیر شده در سوریه
تعدادی از نیروهای ایرانی اسیر شده در سوریه

نیکی هیلی، سفیر آمریکا در سازمان ملل متحد، خواستار «بیرون انداختن ایران و گروه‌های وابسته به آن» از سوریه شد.

خانم هیلی، پنجشنبه ۱۹ اسفند پس از جلسه شورای امنیت ملل متحد گفت: «سوریه دیگر نمی‌تواند پناهگاه امنی برای تروریست‌ها باشد و ما باید مطمئن شویم که ایران و گروه‌های نیابتیش را هم از این کشور بیرون می‌اندازیم».

علاوه بر نیروهای ارتش و سپاه پاسداران، جمهوری اسلامی گروه‌های متعددی از شیعیان افغانستانی و پاکستانی را نیز برای جنگ در سوریه علیه مخالفان دولت این کشور، مسلح و سازماندهی کرده است.

حزب‌الله لبنان نیز دیگر گروه مورد حمایت جمهوری اسلامی است که در سوریه حضور نظامی گسترده‌ای دارد. ایران می‌گوید که نیروهایش در سوریه نقش «مستشاری» دارند.

سفیر آمریکا در سازمان ملل متحد بر یافتن «راه حل سیاسی» برای بحران سوریه نیز تاکید کرد.

این سخنان نیکی هیلی پس از جلسه شورای امنیت ملل متحد بیان شد که در آن استفان دی‌میستورا، فرستاده ویژه سازمان ملل متحد درباره سوریه، گزارشی از گفتگوهای ژنو با هدف صلح در سوریه ارائه کرد.

سفیر آمریکا در سازمان ملل متحد پس از این جلسه تاکید کرد که ایالات متحده از آقای دی‌میستورا، گفتگوهای ژنو و ادامه آنها «حمایت» می‌کند.

خانم هیلی در عین حال از اظهار نظر درباره باقی ماندن یا خروج بشار اسد، رئیس جمهور سوریه در قدرت، خودداری کرد.

در جریان پنج سال بحران سیاسی و جنگ داخلی در سوریه، بیش از ۴۰۰ هزار نفر از مردم این کشور کشته، صدها هزار نفر دیگر مجروح و تقریبا نیمی از جمعیت ۲۲ میلیونی آن آواره شده‌اند.

بشار اسد، رئیس جمهور سوریه که حمایت ایران و روسیه را با خود دارد، تاکنون حاضر به کناره‌گیری از قدرت برای آرامش اوضاع نشده اما مخالفان او می‌گویند که با ادامه کار آقای اسد صلح در سوریه ممکن نیست.

XS
SM
MD
LG