لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۴۷

سی‌ان‌ان: ردیابی تماس ارتش سوریه با کارشناسان شیمیایی پیش از حمله خان شیخون


شبکه تلویزیونی سی‌ان‌ان روز پنج شنبه، ۲۴ فروردین، در گزارشی به نقل از یک «مقام بلندپایه آمریکایی» خبر داد که نهادهای نظامی و اطلاعاتی آمریکا ارتباطات میان نظامیان سوری با کارشناسان تسلیحات شیمیایی درباره حمله شیمیایی اخیر در سوریه را «رهگیری» کرده‌اند.

ایالات متحده آمریکا می‌گوید «تردید ندارد» که حمله شیمیایی به خان شیخون در اطراف ادلب، کار ارتش سوریه تحت فرمان بشار اسد بوده است.

در این حمله حداقل ۷۰ نفر از جمله تعدادی کودک کشته و ده‌ها نفر دیگر دچار مشکلات شدید جسمی و تنفسی شدند.

مقام آمریکایی که شبکه سی‌ان‌ان نام او را فاش نکرد با این حال تاکید کرد که ایالات متحده قبل از این حمله از آن اطلاع نداشت.

به گفته این مقام، هنوز شواهدی از دخالت مستقیم روسیه در حمله شیمیایی در سوریه در دست نیست، اما، به گفته او، روس‌ها بیشتر مراقب امنیت ارتباطات خود هستند تا رهگیری نشوند.

دولت‌های سوریه و روسیه دخالت در حمله شیمیایی به خان شیخون را رد کرده‌اند.

ایران نیز که در کنار روسیه حامی اصلی حکومت بشار اسد علاوه بر رد دخالت اسد در حمله شیمیایی خواستار آن شده است که کمیته‌ای حقیقت‌یاب عاملان «اصلی» این حمله مرگبار را بیابد.

بنا بر گزارش سی‌ان‌ان، ایالات متحده بر این باور است که سوریه واحدی از جنگ‌افزار شیمیایی خود را که در سال ۲۰۱۳ تعطیل کرده بود، دوباره برقرار کرده و شواهدی وجود دارد که نشان می‌دهد در این راه از «کمک خارجی» برخوردار است.

حمله شیمیایی اخیر در سوریه، خشم دولت آمریکا را برانگیخت و باعث شد تا برای اولین بار در تاریخ جنگ حدودا شش ساله سوریه، آمریکا یک پایگاه نظامی در این کشور را موشک‌باران کند.

همچنین ادامه حمایت روسیه از سوریه، به تیرگی بیشتر روابط میان واشینگتن و مسکو منجر شده است.

در جریان بحران سیاسی و جنگ داخلی سوریه در سال‌های اخیر، صدها هزار نفر از مردم این کشور کشته و زخمی و میلیون‌ها تن دیگر آواره یا بی‌خانمان شده‌اند.

بشار اسد، رئیس جمهور سوریه که از حمایت ایران و روسیه برخوردار است، حاضر نشده از سمت خود کناره‌گیری کند.

دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا، بشار اسد را «حیوان» توصیف کرده و گفته که «زمان پایان دادن به جنگ داخلی خونین در سوریه و شکست تروریست‌ها فرا رسیده است».

XS
SM
MD
LG