لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۳۰

یک ایرانی‌ـ‌آمریکایی به جرم تلاش برای ارسال موشک به ایران محکوم شد


یک مرد ایرانی‌ـ‌آمریکایی در آمریکا به اتهام تلاش برای خرید موشک‌های زمین به هوا و قطعات هواپیما با هدف ارسال به ایران گناهکار شناخته شد.

خبرگزاری رویترز گزارش داد که دادگاهی در نیویورک روز سه‌شنبه، دوم آذر، رضا اولنگیان ۵۶ ساله را در نقض تحریم‌های ایالات متحده علیه ایران مجرم شناخت.

آقای اولنگیان حداقل به ۲۵ سال زندان و حداکثر به حبس ابد محکوم خواهد شد، اما وکلای مدافعش گفته‌اند که به حکم صادره اعتراض می‌کنند.

رضا اولنگیان در ۱۹۹۹ شهروندی ایالات متحده را به دست آورد، اما در سال ۲۰۱۲ در کشور استونی دستگیر و به آمریکا مسترد شد.

رویترز می‌گوید که این شهروند ایرانی‌ـ‌آمریکایی در تور سازمان مبارزه با قاچاق آمریکا گرفتار شد.

بر اساس این گزارش، آقای اولنگیان در آن هنگام در اوکراین با یک خبرچین سازمان مبارزه با مواد مخدر آمریکا که خود را دلال روسی تسلیحات جا زده بود، دیدار کرد تا از او موشک‌های زمین به هوا و قطعات مختلف هواپیماهای نظامی خریداری کند.

در گفت‌وگوهای شنودشده و ای‌میل‌های میان این دو، آقای اولنگیان قصد خود برای صدور این تسلیحات به ایران را با خبرچین مطرح کرده است.

دادستان‌ها در نیویورک گفته‌اند که این شهروند ایرانی‌ـ‌آمریکایی ابتدا خواستار خرید ده موشک زمین به هوا و ده‌ها قطعه هواپیماهای نظامی شده بود و سپس گفته بود که حداقل ۲۰۰ موشک خواهد خرید.

به گفته دادستان‌ها در نیویورک، رضا اولنگیان در سال ۲۰۰۷ هم برای خرید ۱۰۰ موشک با هدف ارسال آنها به ایران اقدام کرده بود تا سود مالی کلانی را نصیب خود کند.

وکیل آقای اولنگیان در دادگاه گفت که موکلش در اعتراضات علیه دولت ایران، هنگامی که در آمریکا تحصیل می‌کرد، فعال بوده اما پس از آن که «احساس کرد ایران بیش از پیش دموکراتیک شده»، به کشور مادریش بازگشت.

به تاریخ دقیق این وقایع در گزارش رویترز اشاره‌ای نشده اما گفته شده است که رضا اولنگیان پس از روی کار آمدن دولت محمود احمدی‌نژاد، با افرادی که تسلیحات می‌فروشند، ارتباط برقرار کرد.

اما وکیل این شهروند ایرانی‌ـ‌آمریکایی گفته است که او قصد داشت «با یک قرارداد روی کاغذ دولت ایران را گیر بیندازد و نشان دهد آنها واقعا چکاره هستند».

XS
SM
MD
LG