لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۲۱

سناتورهای آمریکایی: سرکوب مخالفان در بحرین، کشور را در اختیار ایران قرار می‌دهد


دولت بحرین و شیعیان این کشور سال‌هاست که با یکدیگر درگیرند.
دولت بحرین و شیعیان این کشور سال‌هاست که با یکدیگر درگیرند.

هفت سناتور آمریکایی در نامه‌ای به جان کری، وزیر امور خارجه این کشور، از او خواسته‌اند تا حکومت بحرین را برای انجام اصلاحات سیاسی و اجتماعی با هدف پایان دادن به دخالت ایران در این کشور، تحت فشار بگذارد.

در این نامه که خبرگزاری رویترز روز پنجشنبه ۱۰ تیر بخش‌هایی از آن را منتشر کرده، آمده است که ایالات متحده باید برای درنظر گرفتن «پیامدهای مشخصی» مانند «تجدیدنظر در فروش جنگ‌افزار به بحرین در صورت ادامه سرکوب مخالفان» آماده باشد.

این نامه به امضای شش سناتور دموکرات و یک جمهوری‌خواه رسیده است.

پادشاهی بحرین در اختیار خانواده آل خلیفه است که سنی مذهبند. اما اکثریت جمعیت بحرین را شیعیان تشکیل می‌دهند.

دولت بحرین و شیعیان این کشور سال‌هاست که با یکدیگر درگیرند. شیعیان، دولت را متهم به اعمال تبعیض علیه خود می‌کنند و دولت هم می‌گوید که جمهوری اسلامی ایران با دامن زدن به نارضایتی در میان شیعیان بحرینی، برخی از آنها را برای فعالیت‌های تروریستی هدایت می‌کند.

در هفته‌های اخیر، سرکوب شیعیان در بحرین تشدید شده و از تعدادی از آنها بویژه شیخ عیسی قاسم، رهبر معنوی شیعیان، سلب تابعیت شده است. مقام‌های جمهوری اسلامی واکنش تندی به این مسئله نشان داده‌اند.

در نامه سناتورها به وزیر امور خارجه آمریکا هم آمده است: «ناکامی بحرین در پاسخگویی به نارضایتی‌های مشروع شهروندانش، بافت اجتماعی این کشور را تضعیف و زمینه را برای سوءاستفاده بازیگران خارجی از وضعیت رو به وخامت» آن فراهم کرده است.

هفت سناتور ایالات متحده افزوده‌اند: «در واقع ما معتقدیم که سرکوب شدید مخالفان سیاسی، ثبات کشور را تضعیف کرده و آن را در دستان ایران قرار می‌دهد».

XS
SM
MD
LG