لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۱۴

ولنتاین؛ نیازی که در قالب‌های سفارشی پاسخ داده نمی‌شود


اداره اماکن نیروی انتظامی ایران می‌گوید واحدهای صنفی باید مانع تجمع دختران و پسران در روز عاشقان (ولنتاین) شوند.

نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران در اطلاعیه‌ای که در تارنمای رسمی اتحادیه صنف آبمیوه بستنی و کافی شاپ تهران نیز منتشر شده گفته است در واحدهای صنفی نباید نماد‌هایی چون عروسک، گل و شکلات از سوی دختران و پسران به یکدیگر هدیه داده شود.

این اطلاعیه یادآور شده که واحد‌های صنفی اجازه تبلیغ و عرضه علائم و اجناس مرتبط با روز ولنتاین را نیز ندارند.

هدف از این ممنوعیت مقابله با آنچه که ترویج فرهنگ منحط غرب نامیده شده، ‌ اعلام شده است.

مراسم روز ولنتاین موسوم به روز عاشقان، همه ساله در بیست و پنجم بهمن برگزار می‌شود و بیش از یک دهه است که این روز بیشتر از گذشته مورد توجه گروه‌هایی از ایرانیان قرار گرفته است.

مهدیس کامکار روانکاو در تهران در گفت‌و‌گو با محمد ضرغامی می‌گوید که ولنتاین یک مقوله فرهنگی است که می‌تواند جایش را در یک جامعه باز کند و یا مطرود شود.

please wait

No media source currently available

0:00 0:04:00 0:00
لینک مستقیم

به اعتقاد این روانکاو، این دست برخورد‌ها مساله را حل نمی‌کند.

او می‌افزاید: «شاید این مقاومت‌هایی که دولت‌ها نشان می‌دهند بر حساسیت افراد جامعه نسبت به آن می‌افزاید و آن را به یک مقاومت ملی تبدیل می‌کند.»

خانم کامکار دلایل ایجاد محدودیت برای برگزاری مراسم روز ولنتاین در ایران را مجموعه‌ای از مسایل «فرهنگی»، «سیاسی» و «اقتصادی» عنوان می‌کند.

این روانکاو درباره مطرح شدن روزهای جایگزین از سوی حاکمیت و همچنین روز سپندارمذگان از سوی گروهی از افراد جامعه می‌گوید: «ولنتاین نیازی است که وجود دارد و این نیاز در قالب‌های سفارشی پاسخ داده نمی‌شود.»

please wait

No media source currently available

0:00 0:01:46 0:00
لینک مستقیم

در همین باره یک دختر جوان در تهران نیز به رادیو فردا می‌گوید که با محدودیت‌های به وجود آمده از سوی نیروهای انتظامی خرید و فروش اجناس ولنتاین به شبکه‌های اجتماعی نظیر تلگرام و اینستاگرام راه پیدا کرده است.

او می‌افزاید که ترس از برگزاری این مراسم بیشتر در بین صاحبان اصناف مرتبط با این روز دیده می‌شود و در بین مردم این ترس مشاهده نمی‌شود.

XS
SM
MD
LG