لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۰۹

حوثی‌ها: به سوی عربستان موشک «زلزال ۳» پرتاب کردیم


موشک زلزال ۳
موشک زلزال ۳

خبرگزاری‌های رسمی ایران به نقل از منابع حوثی در یمن، از شلیک یک فروند موشک «زلزال ۳» از داخل یمن به خاک عربستان سعودی خبر داده‌اند.

خبرگزاری دولتی جمهوری اسلامی (ایرنا) گزارش داده که یک فروند موشک از نوع «زِلزال ۳»، شامگاه یکشنبه به پادگان نیروهای نظامی عربستان سعودی در «نجران» شلیک شد.

ایرنا به گزارش سایت المسیره، ارگان رسمی حوثی‌ها، استناد کرده که در آن آمده است این موشک از سوی «یگان موشکی ارتش و کمیته‌های مردمی یمن» که در کنترل شبه نظامیان شیعه حوثی قرار دارد، شلیک شده است.

هنوز هیچ منبع مستقلی این خبر را تائید نکرده است.

در این گزارش آمده که این موشک «دقیقاً به هدف اصابت و خسارت‌های زیادی به نیروهای سعودی و تجهیزات نظامی آنها» وارد کرد.

موشک‌های نوع زلزال از موشک‌های ساخت ایران هستند، اما خبرگزاری‌های ایران به تازگی از رونمایی موشک بالستیک جدیدی به نام «زلزال ۳» از سوی «بخش صنایع نظامی نیروهای ارتش و کمیته‌های مردمی یمن» خبر داده‌اند که به گفته این خبرگزاری‌ها در یمن «بومی‌سازی» شده‌است.

به نوشته المسیره، زلزال ۳ «از قدرت تخریب بالا و امکان نفوذ به تجمعات و اتاق عملیات برخوردار است. این موشک ۶ متر طول داشته و دارای کلاهک جنگی به وزن نیم تن است و ۶۵ کیلومتر برد دارد.»

خبرگزاری‌های ایران در دو ماه اخیر نیز از شلیک چند فروند دیگر از همین نوع موشک به داخل عربستان سعودی خبر داده بودند.

عربستان سعودی هنوز به این گزارش واکنشی نشان نداده است اما پیشتر چند بار اعلام کرده بود که موشک‌های شلیک شده از یمن را با پدافند ضدموشکی خود سرنگون کرده است.

خبرگزاری‌های ایران در حالی از شلیک موشک‌های از نوع زلزال از سوی حوثی‌ها به عربستان سعودی خبر می‌دهند که مقام‌های رسمی جمهوری اسلامی، هرگونه کمک نظامی و تسلیحاتی به حوثی‌‌ها را رد می‌کنند.

این در حالیست که یک مقام وزارت امور خارجه بریتانیا اخیراً اعلام کرد که این وزارتخانه «گزارش‌هایی» از کمک نظامی و تسلیحاتی ایران به حوثی‌ها دریافت کرده است.

برنامه موشکی ایران مورد انتقاد سازمان ملل متحد و تعدادی از دولت‌های جهان قرار دارد.

شبه نظامیان حوثی در یمن، گروهی شیعه‌مذهب هستند که در سال ۱۳۹۳ و در اعتراض به «تبعیض» حکومت مرکزی علیه خود و «فساد» در یمن، با توسل به اقدام مسلحانه، دولت عبد ربه منصور هادی را از قدرت سرنگون کرده و صنعا، پایتخت یمن را به اشغال خود درآوردند.

عربستان سعودی در فروردین ماه ۱۳۹۴ با تشکیل ائتلافی از کشورهای عربی و اسلامی و در حمایت از دولت آقای هادی، حمله به مواضع حوثی‌ها و متحدانش را آغاز کرد.

سازمان ملل متحد و دولت‌های آمریکا و بریتانیا، دولت منصور هادی را به عنوان دولت مشروع و قانونی یمن به رسمیت می‌شناسند.

XS
SM
MD
LG