لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۲۳

«استقرار ده هزار نیروی حزب‌الله» لبنان در دمشق


سید حسن نصرالله، دبیرکل حزب‌الله لبنان
سید حسن نصرالله، دبیرکل حزب‌الله لبنان
خبرگزاری دانشجويان ايران، ایسنا، به نقل از «منابع آگاه لبنانی» که با روزنامه عکاظ چاپ عربستان سعودی گفت‌وگو کرده‌اند، از «استقرار ۱۰ هزار نيروی حزب‌الله لبنان در دمشق برای ممانعت از سقوط نظام اسد در زمان حمله آمريکا» خبر داده است.
در همین زمینه يک عضو کميسيون امنيت ملی و سياست خارجی مجلس ايران نيز به خبرگزاری فارس گفته است که نيروهای حزب‌الله «رسما، صادقانه، شفاف و آشکار» در سوريه حضور دارند.

حزب‌الله لبنان، سازمان سياسی – نظامی شيعه در لبنان، به طور رسمی اعلام کرده است که نيروهايش در کنار نيروهای مسلح وفادار به بشار اسد، با شورشيان مسلح مخالف دولت سوريه می‌جنگند.
اين گزارش می‌افزايد که «ماموريت اول» نيروهای حزب‌الله در سوريه «ممانعت از سقوط دمشق» و «ماموريت دوم» آن «آمادگی برای پاسخ موشکی به اسرائيل در صورت وخيم شدن شرايط عليه نظام سوريه در زمان حمله آمريکا» خواهد بود.
اين منابع گفته‌اند که حزب‌الله لبنان با احتمال حمله نظامی به سوريه به عنوان «يک واقعيت که گريزی از آن نيست» برخورد می‌کنند.
ايسنا همچنين به نقل از وب‌سايت لبنانی «الحدث» گزارش داده است که نيروهای حزب‌الله در مرز مشترک لبنان و اسرائيل به حال «آماده‌باش» درآمده‌اند.
اين گزارش می‌افزاید که هدف از استقرار اين نيروها در مرز لبنان با اسرائيل، پاسخ‌گويی به «هر گونه حمله نظامی آمريکا عليه سوريه» است.
يک عضو کميسيون امنيت ملی و سياست خارجی مجلس ايران نيز به خبرگزاری فارس گفته است که نيروهای حزب‌الله «رسما، صادقانه، شفاف و آشکار» در سوريه حضور دارند.
جواد کريمی قدوسی که اخيرا همراه با هيئتی از نمايندگان مجلس به سوريه سفر کرده، می‌افزاید که «تزلزلی در روحيه» بشار اسد، مقام‌های سياسی و نيروهای نظامی اين کشور نديده و رئيس جمهور سوريه نگرانی درباره حمله آمريکا «ندارد».
به گفته این عضو کميسيون امنيت ملی و سياست خارجی مجلس، آمادگی دفاعی و نظامی سوريه «فوق‌العاده زياد» است و يگان‌های موشکی ارتش سوريه نيز «دست‌نخورده» مانده‌اند.
کنگره ايالات متحده آمريکا قرار است ظرف روزهای آينده درباره حمله نظامی به سوريه تصميم بگيرد. دولت‌های آمريکا، فرانسه و ترکيه که همسايه سوريه است اعلام کرده‌اند در اين حمله متحد خواهند شد و ايالات متحده گفته که کشورهای عربی تامين هزينه‌های حمله به سوريه را پذيرفته‌اند.
اما مقام‌های سياسی و نظامی سوريه و برخی از مقامات جمهوری اسلامی می‌گويند که حمله به اين کشور، کل منطقه را «به آتش می‌کشد» و نیروهای سوریه آمادگی دفاع در برابر تهاجم نظامی را دارند.
حمله احتمالی ايالات متحده آمريکا و متحدانش به سوريه واکنشی است به بمباران شيميايی مناطقی در اطراف دمشق در روز ۲۱ اوت که به مرگ حدود ۱۵۰۰ نفر که ۴۰۰ نفر آنها کودک بودند منجر شد.
در حالی که دولت سوريه و متحدانش ايران و روسيه می‌گويند که شورشيان مخالف بشار اسد، مسئول اين حمله بوده‌اند، دولت‌های غربی با استناد به گزارش‌های سازمان‌های جاسوسی خود می‌گويند که مطمئنا اين حمله توسط نيروهای وفادار به بشار اسد انجام شده است.
XS
SM
MD
LG