لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۴۴

بزرگ‌ترین نمایشگاه هنر ارامنه در ایران


نمایشگاه ارامنه در تهران. (عکس: ایرنا)
نمایشگاه ارامنه در تهران. (عکس: ایرنا)

بيش از ۶۰۰ اثر نقاشی و عکاسی هنرمندان معاصر ارمنی در ايران، در موسسه فرهنگی هنری صبای تهران به نمايش درآمده است.


به گزارش خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی ايران (ايرنا)، نمايشگاه صدها اثر نقاشی و عکاسی هنرمندان معاصرارمنی در چهار نگارخانه خيال، صبا، ملی و آينه موسسه فرهنگی هنری صبا (وابسته به فرهنگستان هنر)، با حضور تعداد زيادی از هنرمندان، نمايندگان ارامنه، مسئولين فرهنگی و علاقمندان آثارهنری، روز يکشنبه ۱۷ آذرماه گشايش يافت.


اين آثار که شش دهه فعاليت هنری نقاشان و عکاسان ارمنی در ايران را دربرمی گيرد، شامل آثار هنرمندان پيش کسوت و قديمی و همين طور نسل جوان هنرمندان ارامنه در ايران است و بسياری از آنها برای نخستين بار است که به نمايش در می آيند.


در بخش نقاشی، بيش از ۳۰۰ اثر از نقاشان معاصرارمنی در سبک های مختلف، از مکتب سقاخانه ای تا آثار مدرن، در کنار هم جمع شده اند. در اين مجموعه هم چنين آثار نقاشان ارمنی پيش کسوت جنبش نوين هنر نقاشی ايران چون «مارکو گريگوريان» و «سيراک ملکونيان»، نيز حضوردارند.


اين مجموعه شامل عکس هايی می شود که از دهه ۲۰ شمسی تا به امروز توسط عکاسان ارمنی گرفته شده اند و شامل عکس هايی از تهران قديم، ايران قديم، دوران انقلاب، جنگ ايران وعراق، آيين های مذهبی و طبيعت ايران است.

آثار ديگر نقاشان سرشناس ارمنی مانند «سروژ بارسقيان»، «ستراک نظريان»، «اليک قازاريان» و «مارکا رقارابگيان» نيز از جمله اثاری هستند که در موسسه صبا در معرض ديد مخاطبان قرار گرفته اند.


اين آثار شامل سه نسل از نقاشان ارمنی در ايران می شود.


دربخش عکس اين نمايشگاه، در حدود ۲۳۰ عکس از ۴۹ عکاس ارمنی به نمايش درآمده است.


به نوشته ايرنا، اين مجموعه شامل عکس هايی می شود که از دهه ۲۰ شمسی تا به امروز توسط عکاسان ارمنی گرفته شده اند و شامل عکس هايی از تهران قديم، ايران قديم، دوران انقلاب، جنگ ايران وعراق، آيين های مذهبی و طبيعت ايران است و طيف وسيعی از سبک های عکاسی چون مستند، خبری، ورزشی، معماری، رئاليستی، پرتره و فتو آرت را در برمی گيرد.


آثار عکاسان برجسته ارمنی چون نيکول فريدنی، آلفرد يعقوب زاده، آرمان استپانيان، سرگيس راکاريان و سيمون آيوازيان در ميان عکس ها به چشم می خورد. در کنار اساتيد عکاسی ارمنی، آثار عکاسان جوان از جمله يک عکاس ۱۶ ساله ارمنی نيز ديده می شود.


نمايشگاه هنر ارامنه ايران که با همکاری موزه هنرهای معاصر ايران، مجموعه تاريخی فرهنگی سعد آباد و تعدادی از مجموعه داران خصوصی برپاشده تا ۳۰ آذر ماه در موسسه فرهنگی هنری صبا، ادامه خواهد داشت.


موسسه فرهنگی هنری صبا در سال ۱۳۸۱ بعد از بازسازی ساختمان صبا، کار خود را آغاز کرد. ساختمان صبا که قبلا منزل مسکونی بوده است، در سال ۱۳۱۵ شمسی در محله تخت جمشيد سابق (طالقانی) تهران در مساحتی معادل ۳ هزار متر مربع ساخته شده است.


اين ساختمان دو طبقه، شامل يک حوض خانه، يک سالن کنفرانس، سه نگارخانه و تالار آينه است.


XS
SM
MD
LG